isa 15 år

 
I december flyttade en liten kattant in till oss, Isa, fjorton år gammal, och med en massa ruter i sig. I början var hon osäker och förbannad, och gav dom andra katterna stryk om dom kom för nära (Alice gick det bättre med!), sedan, när hon bott in sig, så blev hon kompis med Bosse och Hasse. Selma går det fortfarande inte så bra med, men det beror mest på Selma (hon är sur mot Hasse också, och han har bott hos oss i ett par år, hon är helt enkelt en surtant). Trots att Isa är äldst av alla katterna, så är det henne det är mest sprutt i, och hon har lyckats leka igång dom andra katterna - helt underbart! Och så är hon en riktig mattegris, och det uppskattar jag mycket! Faktum är, att gamla matte Malin berättade att hon inte är någon knäkatt, men sakta sakta så har hon börjat ligga hos mig, både ovanpå mig när jag ligger i soffan, och nån enstaka gång till och med i knät! Men hon är inte mindre gosig, bara för att hon inte ligger i knät, hon ligger som ett plåster bredvid mig, och jag får klia henne på magen hur länge som helst (jag vaknar ibland mitt på natten av att jag kliar henne, och hon ligger och spinner!), och hon låter som en liten traktor.
 
Nu i juli fyller hon 15 år, vi har inget datum, så då firar vi helt enkelt hela månaden! Och när en gammal kattant fyller 15, då gäller det att passa på att fira så mycket det går - vi vet ju inte hur många år till vi har med henne. Är det ett år till, eller fem år till, hur det än blir, så är jag tacksam för den tid vi fick ha henne hos oss. Mysigare familjemedlem hade vi inte kunnat önska oss!
 

Kommentera här: