good witch

Good Witch (eller The Good Witch, som filmerna heter), har funnits som filmer ett bra tag, och sedan också som serie - jag har sett någon av filmerna för bra längesedan, men fastnade inte, så jag har inte funderat så mycket på serien, fast den har funnits på Netflix bra länge. Fast jag började ändå se den för ett tag sedan, när den rekommenderades i Comfy Cozy Witch-podcasten, när hon beskrev den så lät den så himla trevlig. Nu har jag snart sett klart säsong fyra, så det gick visst att se ändå! Det finns bara fem säsonger av sju att se på netflix, men med lite tur, så kommer dom två sista säsongerna också - den sista säsongen är visst från i år, så dom är kanske lite för nya. Serien handlar om Cassie och hennes familj, som bor i den lilla staden Middleton, Cassie är en (väldigt diskret) häxa, hon har ett bed & breakfast och en butik som heter Bell, Book & Candle, där hon säljer precis vad köparen behöver - överhuvudtaget så är hon väldigt bra på att veta vad folk behöver, vare sig dom själva vet eller inte! Hennes dotter och hennes kusin är också (väldigt diskreta) häxor, med sina egna krafter. Första säsongen börjar med att dom får en ny granne, en läkare, som flyttar in i huset bredvid, och som är väldigt skeptisk till att folket i Middleton hellre går till Cassie för att få hjälp, än till en doktor, men självklart så blir dom förälskade - det är ju ändå en Hallmark-serie! Och det känns verkligen att det är en Hallmark-serie - det är gulligt och förutsägbart, men väldigt feelgood, och lämpligt att se på när man bara vill ha något lättsmält. För den som är orolig för att det ska vara för "mystiskt", och "magiskt" och "häxigt", så behöver ni inte vara det - som jag skrev mer än en gång ovan - häxorna är väldigt diskreta, det är inga trollformler och förtrollningar och sånt! Och faktum är, att jag stör mig lite på att serien är så o-häxig, och hennes butik känns mer som förmaket till Pärleporten - det är vitt och ljusblått och guld och romantiskt och shabby chict och eteriskt och änglalikt, jag hade hellre velat se något mer rustikt och jordnära. Fast det beror förstås mer på mig och min bild av häxor och häxigt, än på att det egentligen är något fel på det!
 
Filmerna kan ni förresten se på youtube, jag vet inte om det är alla, men det är ett gäng! Och vill ni se mera feelgood à la Hallmark, så finns det åtskilliga på Netflix, huvudsakligen en hög med julfilmer.
 
 
Så ja, vill ni ha tips på en lättsam och lättsmält och mysig serie att titta på i sommar, så är Good Witch ett bra val! Vill ni se något "smartare", roligare, mörkare, snyggare - ja, något sånt som jag annars brukar fastna för och tipsa om, då är tipsen fortfarande Twin Peaks, Pushing Daisies, Buffy osv. Men ibland så är det trevligt att varva med lättsmält också! Vill ni lyssna på något häxigt istället, så kan jag fixa det med:
 
 

Kommentera här: