födelsedagsönskar

Idag är det knappt en månad till min födelsedag, och något som hör till födelsedagar (och jular) är ett önskeinlägg! Som vanligt så förväntar jag mig inte att få ett berg av presenter (jag är glad om jag ens får något!), på sätt och vis är det mer en minneslista till mig själv än något annat - mina önskningar är sådant jag önskar se mer av i mitt liv i framtiden. Faktum är, att i år tänker jag inte ens försöka bjuda in någon på min födelsedag, på det sättet tänker jag att jag är mer beredd på om det inte kommer någon. Å andra sidan - jag kommer att göra en tårta, och skulle det vara någon som vill komma och äta lite tårta med mig på min födelsedag, så är dom varmt välkomna. Min födelsedag är i och för sig på en tisdag, så jag gissar att det blir jag och djuren då...
 
I alla fall. Något sådant här skulle jag inte bli ledsen för, om jag skulle hitta det i ett paket:
 
 
Jag önskar mig skafferivaror som är det lilla extra - när jag handlar mat, så blir det nästan enbart dom allra mest basala basvarorna, det blir väldigt sällan dom där extra smaksättarna, dom där extra godsakerna. Så det är något jag vill se mer av i mitt liv framöver (jag vet inte hur jag ska lösa det, men det ska gå på något sätt), sånt som asiatiska smaksättare (såser, oljor, pastor av olika slag, från olika kök), nötter och frön, olika sorters/smaker choklad (jag ska jobba mer på att välja mörk choklad, den är inte lika lättäten som den ljusa, så den räcker lite längre), flera sorters kryddor (så kanske min mat blir lite godare, nu använder jag en handfull kryddor, högst), "bättre" nudlar (nu är i och för sig favoriten Coops Tom Yum-nudlar, dom kostar 20 kr för fem stycken, men jag vill testa mera nudlar från thaibutiken också tex), torkad frukt, jordnötssmör - allt sånt som "vanliga" människor ser som fullt normala grejer att ha i skafferiet för att få variation på maten, bättre näringsinnehåll, och godare smak, sånt vill jag prioritera att köpa framöver, och sådant önskar jag också.
 
Presenter till djuren är alltid bra presenter till mig! Katterna äter Friskies torrfoder, Alice äter vanligt torrfoder för hundar (vi köper på mataffärerna), alla blir glad över en skvätt blötfoder som extra godsak ibland, Alice är jättekinkig på godis - hon äter inga ben och väldigt lite i godisväg, torkad anka är vad vi brukar köpa, torkat kött i allmänhet funkar, torkad kinesisk kyckling får hon inte för matte...
 
 
Te och böcker hör både till guldkanterna och livsnödvändigheterna för mig, jag klarar mig inte utan dom, och livet blir mycket bättre med dom. Sådär 99% av mina böcker köper jag på loppis och sådär 90% av mitt te köper jag på Öbua i Ström, resterande 10% köps på Ica/Konsum. Jag skulle hemskt gärna vilja ha möjlighet att åtminstone kunna köpa några böcker om året från adlibris eller bookdepository.com, så jag kan få tag på nyare böcker, böcker på engelska, böcker som inte dyker upp på loppis osv (skulle någon vilja ge bort en bok till mig, så är presentkort på adlibris det säkraste kortet!). Även om jag nästan alltid köper samma sorts teer (Brunkullate, Farbror August, chokladmint, rabarber/grädd, Himlagott), så är det trevligt att förnya mig ibland, och Öbuas utbud börjar kännas väldigt begränsande, det börjar vara svårt att hitta teer när jag vill förnya mig utöver "grundstommen", och jag tittar alltmer trånande på vad nätbutikerna kan erbjuda... Kränku och Tehuset Java tex planerar jag att köpa ifrån åtminstone nån gång, alla deras teer låter helt fantastiska! Kolla bara Tehuset Java, som har ett enormt utbud på Earl Grey-varianter (Provence, Rose, Skånsk, Danskt och Agathas Cream Tea, för att bara nämna dom intressantaste), ja - förutom alla andra sorter, förstås! Och jag som har varit på jakt efter ett svart te med honungssmak sedan jag läste i Uppsala i mitten av 90-talet, Kränku har ett sånt, även om det inte är det jag drack då. Även om det händer att jag dricker vanligt påste från matbutiken, så är det sällsynt - te är för mig mycket mer än så. Det är en stor del av min kostcirkel, jag dricker många koppar om dagen, och eftersom mina smaklökar har löpt amok dom senaste åren, så är det så mycket som jag förut tyckte om, som jag inte tycker om längre. Men te, te tycker jag alltid om (särskilt svart, det dricker jag helst)!
 
Det jag är kinkigast med med te, det är faktiskt muggen, jag har länge varit på jakt efter den perfekta temuggen - den ska vara lagomt stor, örat ska vara skönt att hålla i, porslinet/keramiken ska vara lagomt tjockt, den ska vara formad så att värmen håller länge (eller om jag skulle ha skaffat en temuggsvärmare?), och så ska den vara fin också! Fin och handgjord, eller fin och retro, det är väl typ där mina preferenser ligger...
 
Och det är ungefär såhär mina tankar ser ut, inför födelsedag och inför kommande år, det är några saker jag vill försöka prioritera till mig själv (ja, utom djurmaten, djuren är alltid min prioritet, så inget som behöver förändras där), och då gäller det att hitta andra ställen att dra in på, men det löser sig, på något sätt (jag har snart betalat klart bilen, det blir några extra kronor varje månad, det blir där jag får leta guldkantspengar!). Och det är sånt här jag som sagt skulle bli lite extra glad över att hitta i ett paket, om jag skulle råka få något sådant. Sen finns det förstås allt möjligt annars som jag gärna vill ha, jag hittar grejer att sätta upp på önskelistan hela tiden, dyra grejer, billiga grejer, gamla grejer, nya grejer, handgjorda grejer, köpta grejer... Men det behöver inte vara avancerade saker för att göra mig glad, för att göra livet bättre, genomtänkt och med kärlek är det bästa sättet att välja saker, vare sig det är presenter eller till sig själv! Och åtminstone genomtänkthet lider jag definitivt inte brist på, jag tenderar hellre att övertänka allting...
 
Dagens soundtrack är bara en låt, den är väldigt bra, och den känns väldigt given:
 
 

Kommentera här: