en magisk uggla och en samisk saltflaska

Igår kväll fick jag vara med om den mest magiska upplevelsen någonsin, tror jag - jag var ut till soptunnan, och passade på och ropade efter Hasse när jag ändå var ute. Då kommer det en uggla, och flyger runt omkring mig, den flyger runt mitt huvud så nära att vingspetsarna nästan nuddar mig - den kan inte ha varit mer än en meter bort, när den var som närmast! Den flög flera varv, runt träden, runt huset, och kom hela tiden tillbaks för att flyga runt mig. Helt magiskt, som sagt!
 
När jag kollade efter vad det kunde vara för uggla, så kom jag upp med några alternativ, bland annat slaguggla, som tydligen fått sitt namn för att den kan vara aggressiv och anfalla folk, och faktiskt bli rätt farlig, men den här ugglan kändes inte alls aggressiv, den anföll absolut inte, utan den flög bara runt mig (jag trodde först att det var en fladdermus, jag håller på att vänta på att dom ska dyka upp, och dom kan bli rätt närgångna), aldrig mot mig, den kändes inte farlig på något sätt. Hornuggla var också ett alternativ, men när jag kollade på bilder på slagugglor och hornugglor, så såg dom helt annorlunda ut, formen på vingarna och på stjärten var helt fel - "min" uggla hade väldigt smala vingar och solfjädersformad stjärt, vore det inte för det runda huvudet, så skulle jag ha trott att det var en av tornfalkarna som bor i trakten. Det jag till slut kom fram till som den mest troliga kandidaten, är jorduggla - precis så såg ugglan ut när den flög runt mig! Jag är så tacksam för att jag fick vara med om närkontakt med en uggla på det här sättet, det vore fantastiskt om det hände igen, gör det inte det så har jag ändå ett minne för livet!
 
Nu till något helt annat - jag sparade den här flaskan från mormors och morfars hus innan det såldes, jag tyckte att den var så himla fin. Jag tyckte att den kändes samisk, men samtidigt så har jag aldrig sett något liknande förut, så jag visste inte säkert. Jag har den hängande på dörrknoppen till städskåpet, och där har den bott sedan jag flyttade in i huset. För ett tag sedan, så gjorde jag något jag tänkt göra länge - jag frågade i en antikgrupp på facebook, i förhoppning om att någon skulle veta mer. Det här fick jag som svar:
 
Jag har tänkt att det var en vattenflaska, det är en glasflaska under det virkade fodralet, men det är alltså en samisk saltflaska! Hon svarade på min svarskommentar:
 
Och jag gjorde förstås som hon föreslog, och googlade på samiska saltflaskor (det gjorde jag förresten på en gång när hon sade vad det var, för att se om jag hittade fler som min fina virkade, men det gjorde jag inte, tyvärr), och jag hittade bara saltflaskor i trä och horn/ben. Jättefina, absolut, men jag tycker nog att min virkade är allra finast! Jag har alltid varit väldigt förtjust i den, och den är ännu roligare att ha, nu när jag faktiskt vet vad det är!
 
Förresten, skulle någon av er veta mer om min virkade saltflaska, eller om virkning inom samiskt hantverk, så berätta! Jag vill veta mer!
 
Dagens soundtrack blir faktiskt två stycken, mitt inlägg är så tudelat, så jag kan inte bestämma mig för vilken spellista som känns mest rätt för idag. Det blir ett ugglesoundtrack och ett samiskt!
 
 
 

Kommentera här: