karate kid

Jag ser gärna om gamla filmer, en del har jag sett många gånger (som Dirty Dancing, Cry-Baby och Pretty in Pink), andra ser jag nu för första gången sedan då det begav sig. I vår och vinter har jag tittat om på mer eller mindre gamla filmserier, Tillbaka till framtiden (alltid en favorit!), Zoolander, Polisskolan (egentligen så jäkla dåliga, men jag gillar dom ändå), och nu igår sträcktittade jag mig igenom tre filmer som jag gillade då det begav sig - Karate Kid. Jag tror faktiskt att det var där som jag först blev intresserad och fascinerad av Japan, något som fortfarande håller i sig! Och faktiskt - det jag fastnar för nu i filmerna, är inte Daniel och hans tonårsproblem och hans karateträning, utan mr Miyagi och hans bonsaiträd (det är mycket av dom i den tredje filmen - man får till och med följa med när dom gräver upp träd som ska bli bonsaier, och jag är jättesugen på att försöka själv!). Dels så tittade jag om på filmerna, för att jag inte sett dom på länge, men också för att jag tänkte börja se den nya serien Cobra Kai. Först tänkte jag inte så mycket på den, mer än "kul, dom fortsätter med Karate Kid-temat", men sen upptäckte jag att skådespelare och handling följer med från Karate Kid-filmerna, bland annat Daniel LaRusso själv. Klart jag måste se serien, och klart jag måste grunda med filmerna först, innan serien!
 
Allt finns på netflix, alla filmerna och Cobra Kai - ni behöver förstås inte göra som jag, och sträcktitta mig igenom sex timmars film, men jag tycker nog att ni ska se dom ändå! Däremot, dom nyare Karate Kid-filmerna kan ni hoppa över (säger jag, som bara har sett en av dom, den med Will Smith's son och Jackie Chan), dom saknar mycket av charmen som dom första filmerna ändå hade.
 
 
 
 
 

Kommentera här: