oktoberböcker, julböcker, och en vunnen kattarot, och en hittad katt

Jag firar ju mina högtider länge - en hel månad får dom räcka ibland. Mest firar jag med film, musik och böcker, och självklart så har jag plockat fram en hög med lämplig oktoberläsning - en lämplig nedräkning till Halloween!
 
Tydligen så är alla böcker som är minsta lilla spooky svarta - det blev en väldigt mörk liten bokhylla, när jag ställde dom tillsammans... Jag letade böcker om vampyrer, monster, mumier, övernaturligt, Poe, både Anne Rice och Neil Gaiman är representerade med ett par böcker var... Flera av böckerna har jag läst förut (Anne Rice' Mumien är så välläst, att det knappt går att läsa titeln längre, det är dags för en ny kopia av den...), så dom står sist på kö. Jag tror att jag ska börja med A monster calls, den är rätt kort. Northanger Abbey av Jane Austen står inte här på hyllan, men den ska också läsas i oktober, den är också i början på kön, likaså Den amerikanske pojken - en historisk deckare med Edgar Allan Poe som en av karaktärerna. Dracula ska jag också läsa, det är synd och skam att jag fortfarande inte gjort det.
 
Jag har inte plockat fram julläsningen, dom bara bor här permanent, ovanpå alla mina andra julböcker på min julbokshylla. Förr var det svårt att hitta böcker som utspelar sig i julmiljö, jag har en gammal Harlequinbok från 90-talet (det röda hörnet som sticker upp längst ner till höger), den har fått komma fram för omläsning varje december, och det är i princip den enda bok jag haft att tillgå. Numera så har det blivit något av en egen genre - pocketböckerna längst upp har jag hittat på loppis (Fannie Flagg är i och för sig en klassiker i genren, jag har bara inte läst den förut), kollar man på tex adlibris så finns det en hel avdelning för julromaner (för att inte nämna barnböckerna!)... Med tiden så ska jag nog lyckas bygga upp en ordentlig samling julböcker i mitt lilla bibliotek, även om jag huvudsakligen letar mina på loppis!
 
 
Jag började morgonen med att upptäcka att jag vunnit en tarotkortlek, Weird Cat Tarot från pinkgabbergat. En sån bra början på dagen! Jag vinner nästan aldrig nånting (annat var det förr!), men jag har faktiskt vunnit tarotkort en eller två gånger förut, så det verkar lite vara min grej. Här kunde man vinna en av sju tarotlekar med kattmotiv, och den jag vann var faktiskt en av mina favoriter. Tänk sån tur man kan ha!
 
Apropå katter - förra året så lyckades jag hjälpa katten Åke hem, han hade varit på rymmen i ett år, när jag fick tag på honom (han kom in och åt hos mig, så det var ingen större konst att få tag på honom, hade jag vetat tidigare att han var på rymmen, så hade jag fångat in honom tidigare). I våras så rymde han igen, och kom tillbaks till våran by, och han dök upp hos mig lite då och då och var hungrig. Den här gången så var han betydligt skyggare, vågade inte komma in och äta (han mindes väl att jag fångade honom så), men jag gav honom mat ute - just för att han skulle komma tillbaka och för att jag skulle kunna fånga honom till slut. I förrgår kväll så kom han och hälsade på, och var jättehungrig. Han fick mat, och så påfyllning, men ville inte gå ändå, utan var sällskaplig och kelig. Jag fick klia honom på huvudet genom fönsterspringan, men han vågade sig inte in. Inte konstigt egentligen, jag höll Alice under armen, och tre katter var nyfikna på honom... Alice höll jag i, så att hon inte skulle jaga honom, om han vågade sig in, för det gjorde hon sist, innan jag fick tag på henne. Till slut så vann sällskapligheten, och Åke klev in, och jag stängde fönstret bakom honom. Hurra! Jag hade redan hämtat in kattburen, för att vara beredd den dagen han vågade komma in, och nu var det bara att säga till husse att komma och hämta. Så nu är han hemma, efter flera månader på rymmen, och det känns så bra - det gjorde ont i hjärtat att veta att han var ute, särskilt när det börjar bli kallt och mörkt, och det har regnat massor.
 
Jag vet inte, men det var kanske min belöning - en kattarot för en räddad katt? Fast den största belöningen är förstås att Åke är hemma igen!
 
Dagens soundtrack är självskrivet:
 
 

Kommentera här: