fredagsfavoriter - dark academia

 
Som jag funderade på igår, och kom fram till - dagens favorit är en estetik som jag upptäckte så sent som igår: Dark Acadamia. Precis som när jag hittade mori girl och dark mori för några år sedan, så är det lite som att hitta hem när jag ser hur Dark Acadamia beskrivs - det beskriver i mycket min livsstil och mitt tycke och smak, särskilt när jag var yngre. Jag börjar med en lista, lite av Dark Academia 101, en grundkurs. Eller ja, först börjar jag med min uppfattning av det hela, och sen blir det en checklista, och till sist lite inspiration från pinterest, för att avsluta med en spellista (för man kan inte dela mappar, så jag måste försöka välja bara en lista från min mapp bestående av typ 36 spellistor på spotify...).
 
Som sagt, min uppfattning - jag är helt nybörjare på det här, förutom att jag på sätt och vis har levt mer eller mindre dark academic i en stor del av mitt liv, sedan jag såg Döda poeters sällskap 1989, och läste Den hemliga historien av Donna Tartt 1993 (en av mina favoritböcker nånsin, jag har tre exemplar av den, bara för att inte riskera att nånsin vara utan den i bokhyllan - jag får ändå nästan sätta mig på händerna för att låta bli att köpa fler när jag ser dom på loppis! ^_^). Livsstilen - eller estetiken - är en romantiserad bild av det akademiska livet, särskilt på internat, under 1800- och 1900-talen, lärandet och läsandet romantiseras och uppmuntras, böcker, bibliotek, antikvariat, poesi, främmande språk, gamla klassiker, en massa svart kaffe/te, tweed, kashmirtröjor, gammal arkitektur, studieträffar till sent på natten, gayromanticism... Och så lite mord och död inslängt i det hela! Och det hela andas inte lite pretentiösitet. Faktum är, att Den hemliga historien är i princip guidebok och facit till Dark Academia!
 
Och gissa om den boken inspirerade mig som ung! Jag var 19-20 år när jag läste den för första gången, när den var helt nyutkommen, och den drabbade mig som en åsnespark i magen. Jag kunde ha gjort vad som helst, för att få kliva in i boken, att få vara en del av den världen! Jag hade alldeles säkert den i bakhuvudet när jag läste egyptologi i Uppsala, och när jag valde att läsa latin på komvux, och den är absolut en stor anledning till att jag vill åka till USAs nordöstra hörn, med Vermont och Maine och New England. Som ung kvalade jag säkerligen in på pretentiös-hörnet också - jag läste rysk poesi, för sjutton gubbar! Även som vuxen, så är böcker och läsande och lärande en viktig del av mitt liv - jag valde att inreda mitt vardagsrum som bibliotek istället för som tv-rum, böcker är bland det bästa jag vet, och flera av mina samlingar hemma står i bokhyllan - Alice i Underlandet förstås, gamla klassiker, gamla barnböcker, gamla ungdomsböcker, fina utgåvor av mina favoritböcker (jag har nästan en hylla full med finaste utgåvan av Terry Pratchett)...
 
Döda poeters sällskap och Den hemliga historien påverkar fortfarfande mitt val av böcker och filmer/serier, jag har svårt att låta bli sånt som utspelar sig i akademisk miljö, som har en litterär handling (hittar jag tex en deckare som handlar om Shakespears böcker, då är jag såld, på en gång!), och checklistan nedan tipsar om några böcker och filmer/serier, jag tänkte tipsa om några till - kriterierna är den akademiska miljön (helst på internat), klassiker och lärande. Jag erkänner, jag har inte läst alla, och en del läste jag för så längesen, att jag inte kommer ihåg dom. En del finns både som film och bok, dom sätter jag en liten * vid. En del av grejen med Dark Academia, är att det ska helst vara ett mörkt stråk i historien, som sagt - gärna ett mord eller två, men jag tipsar om några som bara är fina och mysiga också! Det finns något som heter Light Academia och Grey Academia, dom har jag ingen koll på alls, men kan tänka mig att mordlösa och mysiga böcker/filmer passar den estetiken!
 
Böcker:
Terry Pratchett (böckerna om Det Osynliga Universitetet)
Harry Potter - JK Rowling
Anne på Grönkulla (särskilt dom senare böckerna) - L.M. Montgomery
Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl (den står på tur i läslistan, jag har haft den i flera år, det är på tiden!)
The Finishing School-serien (börjar med Etiquette & Espionage) - Gail Carriger
Sofies värld - Jostein Gaarder (jag har ett ex av den jag ska göra mig av med, hojta om nån är intresserad!)
Den tionde sånggudinnan - Carina Burman 
 
Filmer/serier:
Oskuldens tid
Malory Towers *
En förlorad värld *
Maurice *
Mona Lisas leende
Tolkien (står på schemat idag!)
Anne på Grönkulla *
Penny Dreadful
 
Klassiker: (till exempel)
Jane Austen
Jane Eyre - Charlotte Brontë
Svindlande höjder - Emily Brontë
Dracula - Bram Stoker
Frankenstein - Mary Shelley
 

A Beginner’s Guide to Dark Academia

juneacademic

tips for the baby aesthete’s out there

academia

  • actually study! study the things you love, the things you like, the things you know nothing about — the pursuit of knowledge lasts a lifetime, and there is so much to learn
  • visit your professor’s office hours! it always helps to make yourself known to your teachers (i’ve been given grade bumps and had great conversations with my university lecturers)
  • avoid and check yourself for the pretension that can often accompany academia — it hurts no one to be kind and mindful
  • delve into the realm of philosophy (for starters: metaphysics, epistemology, aesthetics) it will broaden your mind
  • stay late at your university library studying (if you can do so safely, preferably with a friend). university campuses feel magical in the evening

style

  • wear darker, muted colours
  • plaid coats, pants, or skirts
  • button-up shirts (Peter Pan collars are a bonus)
  • turtlenecks
  • tie your hair with a bow
  • accessorise! a vintage watch adds sophistication to any outfit. try wearing it with a ring or three
  • practice good posture — standing tall creates an air of elegance, confidence, and if paired with the right amount of nonchalance, mystery

media

films

  • dead poets society
  • cracks
  • the dreamers
  • thoroughbreds
  • breathless (à bout de souffle)
  • cléo from 5 to 7 (cléo de 5 à 7)
  • handsome devil

tv shows

  • gilmore girls
  • chilling adventures of sabrina
  • black mirror
  • the good place
  • the politician

books

  • the secret history
  • the picture of dorian gray
  • the goldfinch
  • the line of beauty
  • persuasion
  • the collected poems of oscar wilde 
  • ovid’s metamorphoses

music

  • listen to classical music as you sleep/read/study
  • you can check out this dark academia playlist for inspiration

aesthetic activities (think of this as a little checklist to get you underway as a fledgling aesthete)

  • make yourself tea in pretty teacups (you can find plenty in secondhand stores!)
  • light candles in your bedroom, and read by candlelight 
  • dry flowers for your room/desk
  • explore secondhand bookstores for old, pretty editions of novels you may or may not have heard of
  • give handwritten letters to your lovers/friends/yourself
  • wake up before the sun rises to watch dawn break
  • brood during a thunderstorm, and write extravagant, flowery poetry on parchment
  • join a secret society
  • exist in the real, with your books and art, and your turtlenecks and plaid coats, as a mystery. social media can give too much of you away
  • host an unceasing bacchanal for you and your pals
I hope this serves as a nice little guide for some of you wanting to get more into the aesthetic! There’s no real right or wrong way to go about it, these are just my suggestions from my own experience and perception of and within the community.
 
 
 
 
Som sagt - böcker, bibliotek, antikvariat är grundstommen i estetiken, känslan ska vara gammal - antikt, inte nytt. Mörkt trä, gamla dekorationer, antikt porslin, gamla böcker... Ser det ut att vara plockat från ett gammalt universitet i under första halvan av 1900-talet, då är man på rätt spår!
 
 
 
 
Klädstilen är förstås inspirerad av skoluniformer, collegeungdomar från förra seklet, en litteraturprofessor från början av 1900-talet (som jag hörde en beskriva stilen) - mycket tweed, kashmir och ull, polotröjor, rutigt, vita skjortor, vida byxor och kjolar, stickade pullovers, stora stickade tröjor, loafers och oxfords, läderväskor... Jag gillar att det är så mycket oversize och lager på lager! I mina ögon, så känns det väldigt 80-/90-tal, och väldigt mycket Twin Peaks, och det gillar jag ju!
 

 
 
 
 
Det är förstås aldrig meningen att man ska ändra på sig själv, för att passa in i någon slags mall, även om den råkar vara väldigt estetiskt tilltalande. Men - råkar du som jag älska böcker, och språk, och gamla saker, och att lära dig nya saker, en allmänt avslappnad oversize klädstil, läser du gärna klassiker och gillar du handling i akademisk miljö (jag gillar till och med 80-talshighschoolfilmer - det är något med skolmiljöer som tilltalar mig!), då kanske du kan inspireras av Dark Acadamia (även om du, liksom jag, slutade skolan för längesen...). Du kanske bara tar till dig bok-/film-/serietipsen, du kanske gillar klädstilen, du kanske låter dig inspireras till att inreda ett litet bibliotek hemma, även om det bara är ett litet hörn av sovrummet, du kanske spenderar en förmiddag på antikvariat och loppisar för att leta efter nya gamla böcker. Ta till dig det som tilltalar dig, eller se det som ännu en grej som ungdomarna håller på med nuförtiden (vilken otroligt positiv grej - att göra studier och lärande och böcker till något av en subkultur, tänk om det hade funnits när jag gått i skolan!).
 
Jag påmindes i alla fall om min rutiga "ylle"-kjol (vet faktiskt inte hur äkta materialet är, eller om det bara är äkta polyester, för det finns inte en enda lapp i kjolen), som jag hade rensat ut i vintras, den fick komma in igen. Tyvärr är den lite snävare än när jag köpte den, så jag gick ut en långpromenad tidigt i morse med Alice (jag skyndade mig innan jag släppte ut katterna, annars hade dom följt med), och så en till på dagen, då vi ändå hade strömavbrott, och katterna var inne. Några veckor med långpromenader, så borde kjolen förhoppningsvis sitta lite bättre. Jag gjorde också något som jag tänkt göra ett tag (inte för att passa in i någon estetik, utan för att jag var på humör för något nytt) - jag klippte av håret en bit, nu når det inte ens axlarna, så det var en bit som rök. Efter en massa promenerande, dammsugning av huset och lite sömn inatt, så tänker jag lägga omkull mig på soffan med Alice en stund. Ni kan ju läsa lite, kanske, och lyssna på lämplig musik - sök efter Dark Academia på spotify, det finns massor av spellistor där. Massor! En av dom är den här:
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Jag läste If we were villains av M. L Rio - vilket jag tror kan klassificeras som DA och jag älskade den!! Hett tips.

Svar: den har jag sett många tipsa om, den står på läslistan! tack!
Miss Kitten Heart

Kommentera här: