mat man minns - 70-talsdukning i förtid, och gamla kokböcker i allmänhet

Det var längesedan jag knystade minsta ord om dukade bord, och allt som följer med det. Jag kollar fortfarande helst glas och porslin på loppis, likaså textilier som dukar och servetter - lusten att duka fint är inte borta, den är bara inte en besatthet för tillfället. Det är ju så jag funkar - besattheterna växlar, men alltid är det något! Med det sagt - just för tillfället så orkar jag inte vara inne på något speciellt, jag är trött i huvud och i kropp, och jag har börjat läsa om Hästarnas dal av Jean M Auel, och vill helst bara ligga på soffan och läsa. Men det är bara en tillfällig svacka, det vet jag ju!
 
Men dukade bord, var det! Jag samlar på gamla kokböcker, och har ett litet gäng (det är svårare än vad man kan tro, att hitta dom på loppis, jag vet inte om dom är populära och försvinner fort, om folk håller i dom och inte gör sig av med dom, eller om loppisarna helt enkelt slänger dom - det gör dom med sånt dom tror inte säljs), och jag har ofta en gammal kokbok liggandes uppslagen på köksbordet - måste jag befinna mig i köket en längre stund, så behöver jag något att läsa! Gamla kokböcker är ett rent nöje att läsa - dels för recepten (både för dom som ser väldigt bra ut, och för dom som ser helt galna ut), dels för dom fina bilderna.
 
Den här ligger på köksbordet just nu, Mat man minns av Agnete Lampe, från 1960, och det är just årtalet som är lite lurigt. Kolla på dom här bilderna:
 
Ok, 1960 är 60-tal, men såhär ser det ut i kokböcker från slutet av 50-talet också, men såg jag bilderna utan sammanhang så skulle jag utan tvekan sätta 70-tal som tidsperiod. Keramiken, färgerna, dom rustika formerna - det är precis sånt jag gillar med 70-talsgrejerna, och den stilen var lika aktuell 10-15-20 år tidigare! Är inte det lurigt, så säg? Förresten, besticken med bambuhandtag, precis såna vill jag ha! Ja, och fler bestick med trähandtag, jag har skedar och salladsbestick, vill gärna ha knivar, gafflar och teskedar också. Ja, och bestick med bambuhandtag dessutom. Är det meningen, så kommer jag att hitta såna! Dom blågrå tallrikarna och skålarna på nedersta bilden, hur snygga är inte dom också? Ja, allt på bilderna är snyggt, men just dom var extra snygga - såna ska jag också komma ihåg att kika efter!
 
Annars, om inte gammalt porslin, glas och keramik är just din grej, så är det alltid kul att kolla på maten på fotona i gamla kokböcker, det var definitivt en annan tid då! Det var mycket äggulor och ansjovis, burkgrönsaker var hur tjusigt som helst, pasta var långt ifrån vardagsrätt (vilket betyder att man fortfarande provade sig fram med hur det skulle tillredas och serveras - jag kommer ihåg makaronivälling från min egen barndom, jag provade på det härom veckan med makaronrester, och det var riktigt gott!), alla delar av djuret användes, rester blev till nya måltider, det var massor av stuvningar och gratänger...
 
Faktiskt så skulle det inte vara helt fel, om vi började använda oss av dom gamla kokböckerna igen, vi har glömt mycket av det vi en gång kunde, vilket är en stor anledning till allt matsvinn nuförtiden. Jag drömmer om att hitta krigstids- och mellankrigstidskokböcker, då visste man verkligen hur man fick ut det mesta av maten, och fick mat i magen på billigast möjliga sätt. Kunskap som definitivt fortfarande behövs! Och att döma om hur många som frågar i olika facebookgrupper om hur man får matpengar att räcka länge, så är det många som inte har den minsta aning om hur dom ska gå tillväga. Jag har lärt mig genom åren att koka soppa på en spik, och att få lite att bli till mycket, och att räcka länge, men jag är inte heller fullärd, därav min samling gamla kokböcker. Och som sagt - jag läser faktiskt mina kokböcker, och använder dom också ibland, så dom är inte bara till pynt.
 
Förresten, vad säger ni, nån som är intresserad om jag delar med mig av lite gamla receptgodingar framöver? Främst dom som låter riktigt bra, och som fortfarande låter ätbara, men kanske nångång också någon av dom som låter riktigt udda och knepiga - bara för att! Hmm, jag tror faktiskt att jag har nån sparad i datorn, vänta så ska jag kolla.... *letar i bildarkivet i datorn*
 
Ok, två av dom mer udda recepten blev det... Men jag lovar - det finns massor av bra, gamla godingar också!
 
Dagens soundtrack är min bakgrundsmusik när jag ligger på soffan och läser Hästarnas dal:
 
 
 

Kommentera här: