paket från audrey

Sist jag fick ett paket, för ett par veckor sedan, från Cathy i Vermont, USA, så bestämde jag mig för att inte fotografera och föreviga det - det var inget swap-paket av något slag, inget "secret"-nånting (inget secret santa, secret Halloween, secret solstice osv), utan bara vi som bytte konst och annat skapande. Det kändes lite knasigt och tomt, att inte spara paketet på bild, jag har gjort så med alla swappaket jag skickat och fått dom senaste 10-15 åren. Jag skulle kunna samla ihop en del av sakerna, men lönnsirapsgodiset är uppätet, teet är upphällt på burk, det blir inte riktigt samma sak att göra det i efterhand. Så när jag nu fick paket från vännen Audrey i Kanada, då åkte kameran fram! Det är faktiskt superkul att kunna gå tillbaks, och se vad jag har fått för fina saker!
 
Ett paket som riktigt skriker "Malin" - Audrey känner mig rätt bra vid det här laget! Jag ska förresten skicka paket till henne också, imorgon åker det ner i brevlådan, jag ska bara bestämma mig för om hennes målning är klar att skickas iväg.
 
Audrey var ju och hälsade på mig förra året, i september (hur kan det redan vara över ett år sedan?), hon åkte runt i Europa i ett par månader, och spenderade två veckor av den tiden hos mig. Hon frågade om det var något jag önskade mig från hennes resor, och jag hade då nyligen sett en video med en tjej som samlade på Alice i Underlandet-utgåvor, som köper en bok överallt dit hon reser. Jättekul grej, tyckte jag! Eftersom jag inte reser, så blir det inte så många språk i min Alice-hylla (svenska och engelska, bara), så jag önskade mig en icke-engelsk Alice-utgåva. Hon letade efter en i Rumänien, men hittade ingen hon gillade, däremot så hittade hon den här på ungerska? bulgariska? och den har helt enormt vackra illustrationer! Jag gör en snabbläddring på ig, ta en kik! Tove Janssons illustrationer till AiU lär alltid vara mina favoriter, men dom här hamnar långt upp på listan också!
Den här Alice-utgåvan har gett min samling ett nytt spår, när jag känner någon som ska ut och resa, så kommer jag hädanefter önska att dom köper med en Alice-bok åt mig. Jag reser som sagt inte själv (men tycker att nya versioner av AiU är en bra anledning att börja resa!), men andras resor kan vara det näst bästa!
 
ATC-kortet är till ett byte i augusti (mitt kort till henne hittar ni här!), tavlan är målad på en träduk. Audrey hade med sig en till mig när hon var här, och jag målar en tavla till henne på den (den är alldeles strax klar, eller så är den klar redan - jag måste bara bestämma mig!), och så målade hon en tavla till mig på sin träduk. En kul grej, tycker jag! Jag samlar inte bara på AiU som böcker, jag har också en konstsamling på Alice-tema, dom flesta är i form av ATCs (artist trading cards, kolla här om ni vill!), men jag har en del tavlor också. Den här ska upp på väggen, förstås, men jag blev så himla förtjust i den, så jag blev väldigt sugen på att ha den tatuerad också. Jag har en påbörjad sleeve med Alice-tema, men har bara en tatuering på den än så länge. Audrey målar inte bara, hon tatuerar också, och planen är att nångång åka och hälsa på henne, och då vore det ett fantastiskt minne av resan, att låta henne tatuera sin tavla på min arm. När hon var här sist, så gjorde hon två små tatueringar på mig, hon tog bara med nålar och bläck, så det blev bara helsvarta poke-tatueringar, och jag är jätteglad över dom - gladast är jag över att det är hon som har gjort dom!
 
Hon skickade med en massa te också, och lönnsirapsgodis (mums!). Labradorteet har hon pratat om ett tag, det dricks av ursprungsbefolkning och inuiter i nordöstra Kanada, och jag ser fram emot att testa det - jag hade aldrig hört talas om det, förrän Audrey pratade om det. Trèfle rouge är franska för rödklöver, och den har hennes svägerska plockat och torkat. Silverpåsarna är från David's tea, och jag har sett en massa te-hauls och tesamlingar där folk är lyriska över deras te, och jag har velat testa David's tea i åtskilliga år. Och nu har jag inte mindre än två sorter! Hurra! En är Chaï à l'érable, eller Maple chaï, eller lönnsirapschai, och en är Cabane à sucre, eller Oh, Canada, eller en lönnsirapsrooibos. En massa lönnsirap alltså, det är ju Kanadas signum. Jag fick också lite blåbärste och hjortronte, och dom spred sin doft i hela paketet, och utanför paketet också, det doftade hur gott som helst - tepaket är bästa paketen att få! Godisarna i nedre högerkanten är lönnsirapskarameller, dom smakar precis som lönnsirap, fast hårda. Väldigt söta, men goda!
 
Det är ett tag sedan jag fyllde år, och det är ett tag till jul, men idag var det lite av varje - lite födelsedagspresent, lite julklapp, precis vad man behöver såhär i början på mörkaste november! Fast apropå mörkaste november, och dagar att fira - en sån dag har vi i övermorgon, för då fyller Alice fem år! Mer av henne får ni se på lördag!
 
Jag måste göra mig någon mat (jag har bara druckit te idag, nästan, och jag har inte ens börjat på teerna från Audrey, så jag måste grunda med något matigare innan jag börjar provsmaka!), sen ska jag dricka kanadensiskt te tills det rinner ut ur öronen. Och så ska jag leta reda på ett bra ställe att hänga min nya Alice-tavla, och leta fram tomma teburkar att fylla, ATC-kortet och Alice-boken är redan på sina platser, så dom behöver jag inte fundera mer över. Mer än att jag går och är så glad över allting - Audrey är bra på att skicka paket, tack snälla Audrey!
 
Jag kan bara tänka mig ett soundtrack för idag:
 
 
 

Kommentera här: