loppislördag - bordskrocket och julgrejer och traditioner

För ett tag sedan, så såg jag ett gammalt bordskrocketspel på nätet nånstans, jag minns inte om det var pinterest, instagram eller kanske youtube, men jag såg det, och ville genast ha ett jag också. Jag lade upp en bevakning på tradera, utan att för en sekund tro att jag skulle ha tur, eller att jag skulle ha råd, om det mot all förväntan skulle dyka upp ett bordskrocket. Det jag såg var engelskt, tror jag, så jag trodde inte att det var en grej i Sverige - i Storbritannien så har dom mycket som vi inte har (mycket som jag önskar att vi hade, som massor av gamla Alice i Underlandet-utgåvor tex). I en AiU-samlargrupp på facebook, så var det en som berättade att Lewis Carroll gav ett bordskrocket till verklighetens Alice, Alice Liddell, jag hittar inget om det när jag söker på nätet, men är det så så lägger det på ännu ett lager av "å vilken häftig grej!"
 
För ett tag sedan, till min förvåning och glädje, så dök ett bordskrocket upp på tradera, och det var väldigt rimligt prissatt. Jag kunde inte köpa det då, och kunde bara hålla tummarna för att ingen annan skulle köpa det först. Minst en månad, kanske två, väntade jag, och till slut, för några veckor sedan, så tog jag mig råd - jag skulle bli alldeles eländig om jag hade kunnat köpa ett bordskrocket, men inte gjorde det!
 
Det kom tidigare i veckan, lådan var mindre än vad jag hade trott (jag hade gissat på monopolstorlek, eller nåt sånt), det här var en rätt liten låda, ca 15x25 cm bara. Och inuti lådan låg det gulligaste lilla krocketset man kan tänka sig - precis lagomt stort för att ställa upp på mitt köksbord, om man är på humör för ett krocketparti! Klubborna är inga flamingos, bågarna inga spelkort och kulorna inga igelkottar, men det här är nog ändå bland det mest Alice i Underlandet som man kan ha i sin samling! Jag är så glad och nöjd över att jag köpte det!
 
Annars har det varit dåligt med loppisfyndandet på sistone, och har jag köpt något så har det mest varit böcker. På Röda Korset så hittade jag dom här - ett gäng gamla tomtar att hänga i granen (jag tror att jag har någon sådan innan) och en änglasnurra av en modell jag aldrig sett förut. Jag köpte änglasnurran för att ge bort den (den blir alldeles platt när man plockar isär den, perfekt att skicka med posten), men samtidigt - den skulle passa perfekt att hänga i fönstret i mitt vardagsrum... Jag behöver inte skicka den än, om jag ska ge bort den, så jag låter den ligga framme medans jag funderar över den... Jag kanske hittar något annat att skicka, eller så kommer jag fram till att jag klarar mig alldeles utmärkt utan den. Men väldigt fin är den...
 
Tomtarna, dom vet jag i alla fall att dom kommer att få hänga i min jultall, bara jag får in den någongång (jag siktar på Lucia, då borde den väl hålla sig fin till jul åtminstone?) - gamla retrotomtar passar bra ihop med gamla julgranskulor!
 
Dagens soundtrack blir juligt med retrokänsla, det tycker jag passar dagens loppisfynd bra! I och för sig, så har nästan alla mina julspellistor mycket retrokänsla, jag gillar amerikansk julmusik från 40-50-60-tal, däremot så har jag svårt för typisk svensk julmusik (Mer jul av Adolphson & Falk, och Juligen med Just D är väl den enda julmusik jag gillar). Jag gillar traditionell julmusik, bara inte svenska traditioner... Det är väl litegrann som jag gör med hela julen, jag har tagit åt mig mer av amerikanska traditioner än svenska - tur att man får göra som man vill i sitt eget hem! Även om just julen och traditioner är något som många har starka åsikter om (Billgren Wood diskuterar saken i sin podcast), i facebookgrupper så kan det bli ganska upprört ibland, när traditionalister har åsikter om folk som julpyntar tidigt (eller om folk som firar Halloween istället för Allhelgona). Det jag undrar där - vem har bestämt att just deras traditioner är dom rätta? Varför kan inte nån annans tradition vara rätt, och den man "ska" rätta sig efter isåfall? Som exempel - i Skåne firar man Mårten gås, i Jämtland så äter man kams och kesfil, det är traditioner, men det är inte tradition för alla. En tradition behöver inte vara lika överallt, och är inte lika överallt, varför kan man inte bara komma överens om att samma gäller för julen också? Din tradition är inte min tradition, och det är ok!
 
 
 
>

Kommentera här: