loppislördag - lite smått bara

Det blir ett par små loppisfynd den här lördagen, det var glest med fynden i veckan. Jag har varit på tre loppisar, och ingen av dom hade något av direkt intresse. Inte för mig i alla fall, andra hittar säkert fynd, även om jag tycker att det var trista saker!
 
En karamelltermometer (eller sockertermometer, eller vad dom nu heter), en stekspade och två små glas, för en tjuga sammanlagt. Termometern har jag önskat mig mer än en gång, när jag stått och kokat sirap och kolasås, och försökt att gissa mig till rätt temperatur - jag misslyckas alltid, och kokar för länge, så att det blir stenhårt...
 
Glasen är små och tunna, med fina graverade mönster. Jag vet inte riktigt vad dom är tänkta för, dom är inte lika små som snapsglas, men mindre än seltersglas. Starkvin, kanske? Portvin, sherry och sånt. Fast nuförtiden så behöver man inte vara så noga med såna saker, är man inte så törstig, eller vill man bara smutta på en dryck, då funkar små glas bra! Och jag som gärna bälgar i mig vatten, jag dricker ur en glasburk som rymmer 4 dl, den bälgar man bra ur!
 
Idag är det härligt väder ute, efter flera kalla dagar, och vad passar bättre då än en riktigt somrig spellista? Det är inte juni än på ett par dagar, men jag tjuvstartar litegrann...
 
 

Kommentera här: