vi som inte preppar, och lusten att fixa hemma

Tänk hur olika det kan vara - här tömmer folk affärerna för att bunkra upp inför eventuell karantän och isolering, mat som antagligen kommer att bli stående oäten tills datumet går ut och maten kastas bort, och precis som vanligt så kämpar jag för att få mat på bordet varje dag. Jag har haft diskussioner om just det här (för jag är absolut inte ensam i min sits) på facebook, folk har svårt att förstå hur många verkligen balanserar på gränsen - köp nånting extra varje månad och spara undan, sade en, men är det snålt i skåpen så behövs varje matvara på bordet, inte i skafferiet. Vi lever verkligen i olika världar, fast vi befinner oss i samma land!
 
Med det sagt - jag är så sugen på att fixa och göra om hemma, men jag har ingen aning om vad jag vill göra (längtar efter att fixa i trädgården också, men den längtan lär gå över lagom tills snön försvinner). Eller jo - jag vill ta ner dom övre köksskåpen, tapetsera upp till taket, och sätta upp öppna hyllor istället, precis vad varenda bostadsägare gjort dom senaste tio åren... Ekonomin medger inte hyllor och konsoller, inte heller om jag ska köpa tapet (har inte bestämt mig där, har ett litet förråd retrotapeter liggande, men gillar också den rustatapet jag har som backsplash). Jag vet inte om jag förmår att ta ner skåpen heller, fast dom kan jag i och för sig sälja mot nermontering och bortforsling. 
 
 
Så i brist på större projekt, så bytte jag köksfönstrets julgardin mot en ljusare och vårigare gardin. Den är lite för lång (i princip alla längder är för långa med köksbänken i jämnhöjd med fönstret), men en knut löste det problemet - inte det snyggaste, men det utökar antalet gardiner som kan användas i fönstret. Julgardinerna sitter fortfarande uppe i vardagsrummet också, jag plockade fram vårgardinerna dit också, så ska jag byta när jag orkar upp och klättra - innan dagen är slut är planen!
 

Kommentera här: