trädgårdat lite...

Dom dagarna kom till slut, som jag längtat efter i flera månader - värmen, och solen! Fast det blev lite för varmt, och lite för soligt, så det har varit skönt med svalare dagar däremellan, det är den perfekta sommaren för mig - några varma dagar, några svala dagar, och regn hela nätterna. Våren som varit så sen, håller på att explodera nu, björkarna slog ut på ett par dagar, likaså kabblekan, och doftviolerna kom från ingenstans och bara fanns där i diket (önskar att dom var lite större bara, hade gärna plockat in en liten bukett, tillsammans med dom gullvivor som dykt upp i gräsmattan).
 
Apropå gräsmatta - det här är vad jag har att bråka med, i gräsmatteväg. Lägdan som finns runtom hela min gård, finns på gården dessutom (min gård är i princip en avstyckad del av lägdan), och halva gräsmattan eller så, ser ut såhär.
 
(Den är grönare än på bilden, eftersom den gömmer sig under fjolårsgräs som ska krattas bort). Gräset är tjockt och kraftigt, växer fort och växer högt (utan problem upp över knähöjd, om man råkar vara i dåligt skick och inte klarar av att klippa gräset), och består enbart av tuvor. Dessutom så finns det massor av tistlar och lokor (större än hundkex, så gissar på att det är något annat), som jag gräver bort när jag hittar dom, så till tuvorna kan gropar i gräsmattan läggas till... Hörnet som vi kikar på, bortanför torkvindan, ska bli äng, bara jag fått bort gräset nångång (det har varit på gång i fem år bara...), jag har satt några rosenbuskar där, och några andra buskar också, och ska som sagt så ängsblommefrön när jag fått bort grässvålen. Eftersom risken är stor att det inte blir i år heller, så har jag använt dom frön jag hade i gömmorna, till något annat i sommar...
 
Jag hällde ihop alla sorter i en påse, och skakade runt (fråga mig inte vad det är, för jag har slängt fröpåsarna - ringblommor i alla fall, och borstnejlikor, och blåklint, och atlasblomma, och en hel hög till), det är ettåringar och tvååringar, det är lägre blommor och högre blommor, dom som blommar tidigare och dom som blommar senare - förhoppningen är att dom ska blomma under så lång tid som möjligt i sommar. Jag var precis ute, och strödde ut dom i den här rabatten (var beredd på några bilder, för ni får se både före och efter):
 
Såhär såg det ut för fem år sedan, när jag påbörjade min plan för att göra något av den enorma granstubben som står på baksidan. Den var helt hopplös att klippa gräs runt, på grund av rötterna, och jag tänkte att en rabatt runt stubben kunde vara något. Jag flätade ett litet staket av rönnsly, det här är när jag precis hade börjat.
 
Såhär såg det ut i några år, pengar saknades till jord, för att inte tala om ork. Dessutom kändes det helt överväldigande, med alla olika projekt som jag ville få klart, så jag visste inte vart jag skulle börja. Nu beslutade jag mig för att den här rabatten är prio ett, den förtjänar att bli om inte klar, så en bit på väg i alla fall.
 
Så jag köpte jord på Ica (inte bästa jorden kanske, men jord i alla fall), fick mig en hög med dagstidningar, och påbörjade projekt göra-mig-av-med-ogräsmattan i min stubbrabatt. Jorden räckte inte till hela rabatten, inte tidningarna heller, sådär en tredjedel är fortfarande en ogräsmatta, och får vara det till nästa månad (jag ska lägga på mina sista flyttkartonger ändå, funderar jag på, om jag far och hämtar sten, så borde dom ligga kvar, och gräs och ogräs borde hinna dö lite, istället för att växa på sig ännu mer). Såhär ser det ut nu:
 
Till höger så ser man alltså den orörda rabatten, som består av gräsmatta och ogräs, i princip...
 
12 50-literssäckar gick det åt till den del av rabatten som jag fixat, och det hade inte skadat med några säckar till... Jag har flyttat jordgubbsplantorna från köksträdgården på framsidan (dom trivdes ändå inte där, och jag fick sådär fem jordgubbar förra året, får se om dom tar sig här...), likaså en liten smultronplanta (som inte heller trivdes), och några vallmoplantor, som bara dykte upp i köksträdgården, dom sparade jag förra sommaren, just för att flytta dom hit. Jag satte också ut mina små dillplantor idag, dom började se rätt rufsiga ut inne på köksbänken, hoppas dom klarar sig ute. För planen är att jag bara ska ha perenner i den här rabatten, så att den klarar sig själv framöver. Kan man äta dom, så är det bara bonus!
 
Jag har tyvärr inte nog med plantor att flytta hit, och har inga pengar kvar att köpa plant för (för dom använde jag till att köpa jord), så där jag inte planterat något, har jag nu strött ut blomfrön. Jag ska kratta gräsklipp idag eller imorgon (beroende på vädret, om det sätter igång att regna eller inte), och täcka jorden med, både över blomfröna och runt jordgubbarna. Den framgångsrikaste odling jag nånsin haft (det säger inte mycket, med tanke på att det mesta varit rätt oframgångsrikt...), var sommaren för två år sedan, när det var så varmt och torrt, när jag täckte jorden under sockerärtorna med gräsklipp, och dom var det enda som växte. Så gräsklipp tror jag på!
 
Apropå det enda som växer - den här fick jag av Maria för några år sedan, och den växer och trivs i min stubbrabatt, och det här är vad jag vill åstadkomma i min rabatt. Plantor som sätts i jorden, och sedan sköter sig själv, växer på och sprider sig lagomt mycket, och sedan bara står och är fina. Jag vet att jag vill ha kärleksört i den här rabatten, och tydligen så vill jag ha vallmo och jordgubbar också, och dill (om det nu blir något av dom, särskilt jordgubbarna ser väldigt ledsna ut), men sen har jag inga direkta planer på blommor. Dom ska vara perenna, dom ska gärna sprida sig (jag tänker sätta mynta också, dom är både fina, goda och sprider sig gärna), och i slutändan ska dom bilda nästan en blommande matta i min stubbrabatt. Det är planen i alla fall!
 
Den stackars köksträdgården på framsidan, som jag tömt på plantor, vad händer med den då, kanske någon undrar? Ja, den har två stora gräslökstuvor kvar, och det finns marockansk mynta som jag väntar på att den ska komma upp (den sprider sig inte, och växer inte mycket heller, tyvärr, men god är den!), och så finns det en massa ogräs som ska rensas. Sedan ska jag sätta potatis där, och grönsaksfrön, ska det vara köksträdgård, så ska det! Jag hade ju nån förhoppning om att ett mirakel skulle ske, och att jag ska orka rensa fram mitt trädgårdsland bakom vedboden, men det miraklet händer inte i år. Jag ska satsa på att fixa med påbörjade saker istället - gräva upp lite grässvål på blomsterängen (nästa sommar kanske jag rentav kan så frön där!), gräva ut min lilla sockerärtsrabatt, och sätta olika ärtor och bönor där, och min bönpyramid (som stått tom sedan plantorna jag satte för ett par år sedan frös ihjäl) ska få sig lite krassefrön. Vinbärsbusken ska få stöd också, den breder ut sig helt i onödan, så stöd ska snickras så snart som möjligt. Snickras ska också mitt trasiga staket, det är påbörjat, men långt ifrån klart, jag ska kolla om dom skruvar jag utdömt som för korta kanske passar ändå.
 
Så ser planerna ut för dom närmaste veckorna, jag hoppas det blir något av några av dom i alla fall! Jag klippte gräset i förrgår, och fixade rabatten också förstås, och hela dagen igår blev jag liggande på soffan. En hel Kepler på nästan 600 sidor läste jag, för jag orkade inte ens se på film/serie. Så det beror på sånt också, om det blir gjort det jag vill göra. Å, vet ni vad jag önskar? Att något tv-program som gör om trädgårdar sökte deltagare, då skulle jag söka på direkten! Tänk att få hjälp att få fint på gården, att få saker ordentligt gjort, och att slippa mina taffliga budgetlösningar och nybörjarodlingar!
 
Kunde jag nångång få tag på en vettig högtalare, så skulle jag spela bra musik när jag var ute och fixade i trädgården, eller spela podcasts - allt jobbigt blir mycket enklare när man har något bra i öronen. Nånting sånt här kanske:
 
 

Kommentera här: