rockad på övervåningen när sovrum blir gästrum och vice versa

Igår kväll så tog jag tag i något som jag funderat på till och från ett tag - jag bytte plats på målar-/gästrum och sovrum uppe! Dels så är det synd att husets största rum nästan alltid är tomt, dels är det bra för eventuella gäster att kunna stänga en dörr om sig (målarrumsdörren går inte att dra igen ordentligt, jag måste slipa mer på dörrens överkant), dels så vill jag nångång få upp mer garderobsutrymme, och det skulle ha blivit väldigt trångt i sovrummet. Jag skulle bara byta plats på byrån i sovrummet (den har jag tex underkläder i) och teakskåpet i hallen (som jag nu har stickade tröjor i), men det slutade med att jag flyttade på säng, bäddsoffa och soffbord också... Jag har fortfarande skrivbordet att flytta, och så ska målar-/pysselgrejerna i linneskåpet i målarrummet byta plats med tjocktröjorna i teakskåpet, och lite annat småfix förstås, men det största och tyngsta och bökigaste är förhoppningsvis klart. Eller ja, skrivbordet är stort och tungt, och dörröppningarna är små, det kan bli väldigt bökigt... Tur att jag har två goda vänner som erbjudit sig att hjälpa till! Jag ska försöka själv först (förstås, för jag är envis som en åsna), men skönt att ha någon att be om hjälp om det skiter sig!
 
Sovrummet passar jättebra som gästrum, det syns inte på bilden, men det blev supermysigt! En lampa ska upp ovanför soffbordet, och under fönstret (som inte syns till vänster i bild) ska skrivbordet stå. Det blir betydligt plottrigare då, men skrivbordet är ett måste och jag vill inte ha det i sovrummet. Å, bäddsoffans alla delar gled isär när jag flyttade den, jag fick ihop den igen, men underbädden (som man drar ut från under soffan) vill inte glida på plats igen (det syns glipan i soffans högerkant), det är förmodligen något som blivit skevt och måste fixas. Tyvärr vet jag inte om jag förmår att fixa det på egen hand, jag vet inte om jag är fullt så händig...
 
Bilden gör inte det nya sovrummet rättvisa heller, för det blir också riktigt bra! Och stort! Jag tänker nog sätta ben på sängen igen (trots att sängborden blir för låga då...), för bakom huvudändan så finns ett vägguttag som gör att jag inte kan skjuta in sängen mot väggen ordentligt, och jag hoppas att sängbenen ska göra att uttaget hamnar under madrassen. Jag ser bara inte fram emot att behöva rumstera om med sängen igen, alla tre madrasser är dödstunga, och superbökiga. Parfymerna som står på byrån i hallen ska få flytta till vedspisen, för varje gång jag drar ut en av byrålådorna så skakar parfymflaskorna omkull, så jag ska sälja min stora benjaminfikus (eller nä, inte bara därför - jag har svårt att hitta utrymme för den, den står bara och blir bortglömd på övervåningen, och så behöver jag pengarna jag kan få för den, och samma gäller för mina två stora monsteror) så att dom får plats.
 
Parfymsamlingen ser ju väldigt trevlig ut där den står på byrån, men det funkar som sagt tyvärr inte. Hade alla flaskor varit låga och knubbiga, så hade det varit en annan sak, men det är ju inte så det är... Ser ni förresten min fantastiska lampa? Ett av mina bästa loppisfynd genom åren, enbart sett till utseendet (ska jag välja enligt funktion, så är tex bäddsoffan för sådär 300 kr ett superfynd, den har använts väldigt mycket!), jag och Suss stod båda och drog i den, och det slutade med att den blev min - hurra!
 
Jag spelade Robyn igår kväll, funkade jättebra att flytta möbler till det, men jag delade den spellistan härom dagen, så det blir ett annat dagens soundtrack idag - jag tänkte bjussa på en annan spellista med fart och energi, bra när man behöver flytta tunga möbler!
 
 

Kommentera här: