deckare på tema

För ett tag sedan, så tipsade jag om några av mina favoritböcker på temat inredning/makeover-feelgood, det är ett av mina favoritteman både när det gäller böcker, filmer och tv-serier. En annan favorit är historiska deckare, och en tredje favorit är ämnet för dagens tips - tema-deckare. Jag läser ju helst böcker som rör sig i samma ämne som jag för tillfället nördar ner mig i, och temadeckare är ett jättebra sätt att göra det, det finns massor - bakning, vin, blommor, matlagning, vintage, stickning, broderi, mm, mm (börja kolla på cozy mystery på adlibris, det finns massor där!). Jag har ett gäng på temat stickning, vintage, häxeri och mode, en del kombinerar dessutom flera teman i ett. En del författare är väldigt flitiga, och det finns åtskilliga böcker i en serie, andra författare har bara skrivit några stycken (många av författarna av temadeckare skriver dock flera olika serier på flera olika teman). Tidigare idag hittade jag förresten nästa bokserie som står på tur, Nancy Warrens paranormal cozy mysteries, som blandar stickning med det övernaturliga. Det kan bli hur underhållande som helst! Om ni kollar förra länken, skrolla neråt, det finns en hel hög med paranormal cozy mysteries, av flera olika författare, det verkar vara en populär genre! Jag skulle precis säga, att vore det inte supermysigt med tv-serier av samma typ, men det finns det faktiskt redan - Hallmark har en hel hög med temadeckarfilmer, jag har sett alla Garage sale mysteries, som tyvärr inte verkar gå att se på youtube längre...
 
Ett sista sammanfattande ord - nej, det är inte stor litteratur, ibland är det inte speciellt bra skrivet alls, men jag tycker att böckerna är rätt charmiga ändå. Vill man läsa kvalitetsromaner, så finns det gott om såna också, men det är trevligt med något lättsmält ibland också. Dom här böckerna är ett bra alternativ till klassisk chiclit, för dom som hellre vill ha en deckare än smöriga relationer (eller nä, relationer kommer man aldrig undan, inte ens i lättsmälta temadeckare...).
 

Kommentera här: