tjusiga tisdag - det svartas mångsidighet

Jag har precis pysslat lite på ett gäng julklappar, det var färgglatt värre, så nu tänkte jag pausa ögonen med lite svart (jag lyckades också hitta knytband till att laga en gammal mössa med, om dom passar, men jag kommer inte ihåg var jag lagt mössan...).
 
När jag var tonåring, och upptäckte svartrocken (det som nu kallas goth) och helsvarta kläder, så fick jag ofta höra att jag gick klädd i begravningskläder, och det är så många ser på svarta kläder. Och visst har man traditionellt svart på begravning (fast jag hade en mörkbrun klänning på farfars begravning, och en svart med blå blommor på mommas begravning), men svart är så mycket mer! Svart är nog den mångsidigaste färg man kan tänka sig - svart kan vara alternativt, svart kan vara rebelliskt (tänk bara på punkarnas svarta skinnjacka med nitar), det kan vara klassiskt och stilrent, det kan vara nytänkande och fashion forward, det kan vara urkvinnligt och sexigt, det kan vara androgynt och maskulint, det kan vara trendigt och moderiktigt, det kan vara vintage, det kan vara lyx och couture, det kan vara streetstyle, det kan vara slappt och mysigt, det kan vara superbasic, det kan vara extravagant och överdrivet, det kan vara minimalistiskt och stramt, det kan vara avantgarde och utanför ramarna - det finns inga gränser för den svarta garderoben! Faktum är, att om man är som mig, och har svårt att begränsa sig till en stil, utan gärna klär sig efter humörsvängningarna, då är svart perfekt - några stiltypiska plagg, en bas av hyfsat neutrala plagg, och sen är det bara att leka loss!
 
Kolla själv!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Eftersom jag inte vill lägga upp flera hundra bilder i ett inlägg, så är det här bara ett litet exempel på hur mångsidigt svart kan vara, hur olika intryck , en enda färg kan ge. Jag har en helsvart pinteresttavla, men även den är begränsad - den visar bara det jag gillar av det som dykt upp i min flöde, alla stilar och alla outfits som inte tilltalar mig (som tex en väldigt klassisk och konservativ stil, eller en väldigt sportig stil) finns inte med där. Samtidigt så finns det väldigt mycket av det jag gillar, som tyll, svarta sneakers och kviltade täckplagg. Men jag hoppas att jag fått fram det jag ville säga - att svart definitivt inte bara är "begravningskläder", svart kan verkligen vara precis allting. En riktig modekameleont!
 
Vill man matcha sin svarta garderob med lite musik, så passar Alice Francis bra - modernt blandat med gammalt, till en egen mix. Precis som en bra, svart, garderob!
 
 
 

Kommentera här: