saknar svunna pryttlar, och leker med dimensioner

Jag har flyttat om ett par möbler till hemma, jag har två soffor och två soffbord - en bäddsoffa uppe i  målar-/gästrummet med tillhörande bord, och en soffa i vardagsrummet med tillhörande bord, och idag bytte jag plats på soffborden. Jag har stört mig på att soffbordet i vardagsrummet är lite för litet och lite för högt, och bordet uppe är större och lite lägre, och idag bar jag helt enkelt upp det mindre bordet och bar ner det större. Storleksskillnaden är inte enorm, men den märks! Men jag sitter och ångrar sånt jag har gjort mig av med genom åren, som mitt glasbord - jag vet inte om jag just saknar att det var ett glasbord, men storleken var bra. Även i ett litet rum kan man ha lite större möbler! Att det var fyrkantigt, gjorde det roligt att leka med stylingen ovanpå (det underlättade också att jag hade datorn uppe på den tiden, så behövde jag inte ha plats för den...), jag minns att jag inte var nöjd med det här, men nu efteråt så var det faktiskt riktigt snyggt! Jag saknar också mindre grejer som jag sålt och skänkt, som den här snygga vasen (jag köpte ett gäng snygga krukor och vaser när jag köpte huset, och många av dom har jag inte kvar, och nu skulle dom vara urtjusiga hemma igen - det är nackdelen med att alltid ha ont om pengar, att vara tvungen att sälja bort allting som jag kan tänka mig att leva utan. Hade jag inte behövt pengarna, då hade jag kunnat spara det jag är less på för stunden i förrådet, och därmed haft som ett eget litet loppis därute, bara att rota igenom för att hitta nygamla skatter. Att vara utan pengar suger på många nivåer!
 
Förresten, efter att ha googlat och skrollat genom fem år av instagram för att hitta bilder på glasbordet, så reflekterade jag en del: mitt instagram är helt jäkla personlighetskluvet, snacka o att jag har fastnat för en massa olika grejer genom åren! Och vad mycket fina saker jag har haft, som jag inte har kvar! Och så många förändringar mitt hus har sett, bara på dom här 5½ åren! Särskilt vardagsrummet har varit med om en hel hög med möbler (mycket tyvärr beroende på en katt som kissar i möblerna när han inte trivs, dvs när han inte "kan" vara ute så mycket han vill, dvs när det är för kallt eller för snöigt), olika soffor och soffbord och fåtöljer och mattor - det blir ett inlägg av det framöver, mitt vardagsrum genom åren!
 
Men en del saker har jag sparat (jag hade en rottingpiedestal också, eller två var det nog, men dom är sålda...), som den här lilla piedestalen, som jag tror är köpt på auktion för flera år sedan. Jag betsade den med teakbets, för att få den att se mer retro ut, och så skruvade jag på en koppartallrik upptill, för att kunna ställa på en kruka. Och med en kruka stod den, uppe i målarrummet, men växten tog jag ner i vardagsrummet (den fick plats, för min stora fina sicilianska aloe vera dog en plötslig död), och piedestalen fick flytta på köksbänken, för att höja upp den nygamla lampan där. Det är faktiskt inte första gången den här piedestalen står här, för några år sedan så fick den hålla i både blommor och lampor.
 
En närmare titt på den! Det är förresten inte en piedestal egentligen, utan en vinda av något slag (exakt vad kommer jag inte ihåg för stunden, men det vet säkert någon annan!). Men det här är egentligen ämnet för det här inlägget (soffbordsfunderingarna bara råkade halka in) - föremåls dimension. Dom allra flersta skulle nog anse att min piedestal är alldeles för stor för att stå på köksbänken, eller på ett bord, och bättre lämpad att stå på golvet. Att inreda med något som enligt "reglerna" är alldeles för stort, eller för litet, kan ge inredningen lite spänning, en wow-faktor - något oväntat som får ögat att haja till. Att inreda som förväntat, enligt normer och regler, gör ofta att det känns lite tråkigt och förutsägbart. Man behöver inte börja med att ställa in ett barockskåp i vardagsrummet, men prova i mindre skala, vetja!
 
Jag tänkte tipsa om några youtubare och instagrammare som anammat att inreda med föremål i större skala, ifall ni behöver idéer och inspiration, ifall ni har svårt att föreställa er vad jag menar, så ta en titt. Några av dom har jag tipsat om förut, några är helt nya för mig, och kanske också för er. Jag hoppas ni hittar någon som inspirerar er, och att ni kanske vågar er på att plocka in något oversize i ert hem!
 
Abigail Ahern är fantastiskt bra på att leka med proportioner och dimensioner, och hon är väldigt generös med att dela med sig av hur man ska tänka för att åstadkomma liknande resultat på egen hand.
 
 
Julia & Hunter är dom som fick in mig på det rustika, överdimensionerade boho-spåret den här gången. Eller som fått in mig på just den kombinationen - boho var för mig förut mer Indiska och mönstrat och färgglatt, den här bleka boho-varianten är en relativt ny crush för mig!
 
 
Arvin Olano (instagram och youtube) hittade jag bara häromdagen, jag följer sällan manliga youtubers/instagrammare, men jag gillar hans inredning och alla hans fina saker, så jag får hel enkelt bortse från att han råkar vara en man...
 
 
Brandy Jackson har jag bara sett en video från, ett samarbete med Arvin Olano ovan, men hon ser ut att passa bra in i det här gänget, med deras rustika oversize dekor!
 
 
Jag hittade ingen bild på Katia Nikolajews inredning, så då fick det bli en video istället...  Men också hon leker som ni ser med dimensionerna, och kombinerar med rustika naturmaterial och ljusa färger.
 
 
Bloggen ville inte lägga upp någon bild till DIY with KB (och instagram), så det fick bli en video här också... Egentligen är hennes stil för minimalistisk för min smak, men jag gillar många av hennes detaljer, bland annat dom stora vaserna och skålarna!
 
Dagens soundtrack blir en låt bara, för er som tittade på tv på 90-talet känner säkert igen den!
 
 

Kommentera här: