torsdagsdrömmen - min drömträdgård

Elsa Billgren och Johanna Bradford har startat en inläggsserie, torsdagsdrömmen, som vem som helst kan haka på. Varje torsdag så har dom ett tema, och så skrivs det ett blogginlägg på det temat (eller på instagram eller vad man nu vill), och den första torsdagens tema är min drömträdgård. Med tanke på att det har kliat i mina fingrar hur länge som helst nu att få sätta igång med trädgården, så känns det som ett tema helt och hållet i min smak!
 
 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram

Ett inlägg delat av Malin Ruth (@misskittenheart)2 Jun 2016 kl. 3:11 PDT

 
 Jag börjar med vad jag har att spela på, den här videosnutten spelade jag in för drygt 200 veckor sedan, sorgligt lite har hänt sedan dess... Regnfåran som jag inte ens påbörjat här, är nästan klar (några stenar till, bara, och kanske lite betong i botten), köksträdgården är större nu (men ska dels bli större, dels ska jag gräva upp allt som är planterat, och ha på mera jord och mera gödsel och en massa gräsklipp), och min lilla rosenhallonberså syns åtminstone numera, även om jag behöver fler plantor - det är några luckor i bersån. Men annars så ser min trädgård fortfarande ganska mycket ut som den gjorde för fyra år sedan...
 
Med andra ord - det finns mycket utrymme för att uppfylla drömmar!
 
 
Den stora drömmen är att förvandla så mycket trädgård som möjligt till köksträdgård. Odlingar med alla möjliga ätbara slag - frukt, bär, örter och grönsaker, trädgårdsland, buskar och träd. Dels för att jag tycker INTE om gräsmattor, jag fattar inte grejen med dom (eller jo, jag har hellre hunden rejsandes på gräsmatta än i ett grönsaksland, men det skulle vara det då), dom är trista att se på, och måste skötas minituöst för att inte se sjabbiga ut, och det går åt mycket vatten till ingenting. Dels för att jag vill förstås kunna odla så mycket mat som möjligt - jag har sällan råd att köpa färsk frukt och färska grönsaker (eller ens fryst), så det vore fantastiskt att kunna skörda på sommar och höst, och sedan bevara en del av det under vintern, så att det finns mat i frys och i skåp.
 
 
Slingrande stigar som leder till undangömda sittplatser drömmer jag också om (fast min trädgård är så liten, så det blir en kort stig, i så fall!). Jag sitter hellre i skugga än i gassande sol, så det får gärna vara träd och buskar (särskilt som att vi knappt har några fästingar - hittat en fästing på fem djur på fem somrar), som skuggar mot värsta solen, och skyddar mot värsta vinden. Stigen får gärna slingra bland blommor, buskage och häckar, jag föredrar när man inte har en översyn vid första anblick, utan att man svänger runt ett hörn, och vips så ser man något nytt och fint och intressant.
 
 
En grind, ett valv, en pergola, nånting som välver, som kan öppnas, som hejdar ögat från att omedelbart se allting som finns att se önskar jag också. Något som skapar rum, som också hjälper till att byta stämning eller byta tema - en skiljeväg mellan köksträdgård och blommor och buskage, mellan skog och gräs, en öppning som visar vägen till nästa händelse, nästa upplevelse. Öppningar är superviktiga, tycker jag, i en trädgård som är mer vildvuxen än tam, det skapar förväntan och intresse. Nu har jag bara en grind, så jag kan stänga till baksidan, den är bland det taffligaste man kan tänka sig (det kan jag säga, för det är jag som ha gjort den) - planen är att en dag byta den mot min gamla ytterdörr - jag har planerna, men jag behöver lite hjälp för att göra verklighet av dom - inte minst för att bygget måste klara tyngden av dörren - mitt senaste försök klarar knappt tyngden av en liten nätgrind...
 
 
Rätt vad det är något oväntat, en överraskning - vare sig det är något litet, som ett vindspel i form av en tekanna, eller något stort och skulpturalt, som en avdelare byggd av slanor och kvistar. Mitt mål är en trädgård med känsla av Alice i Underlandet och Mumindalen - surrealistiskt, otämjt, oväntat, jag har börjat lite smått med en inhägnad stubbe som ska bli blomsterrabatt, vägskyltar fastspikade i en träddunge, flaggspel mellan träden, och färgade lampor i en stor rönn. Mera sånt ska det bli - en trädgård behöver lite knas!
 
 
Jag höll ju på att glömma - blomsterängen! Det är också ett tänkt projekt som aldrig kommit längre än till tanke - jag planterade några rosenbuskar, men gräsmattan som ska bort är fortfarande kvar... Den viktigaste anledningen för mig att ha blommor i trädgården, är att kunna plocka in buketter (lite samma funktion som en köksträdgård - trädgården vill jag ha främst för att få nytta av den inomhus), och en vild och spretig äng är drömmen! Jag har en hög med fröer, jag ska se vad som kan bli av dom i sommar...
 
 
Den här trädgården är en version av sånt jag tycker om med trädgårdar, videon är kort, slösa gärna bort några minuter på den! Särskilt om ni tycker att jag snackar i nattmössa när jag dissar gräsmattor - i trädgården i videon så finns det inte mycket sånt, men det finns så mycket annat! Och fint som bara den är det!
 
 Dagens soundtrack är ett podcastavsnitt, jag provade på Billgren & Wood för första gången idag, jag lyssnade på ett avsnitt om inredning när jag åkte in på byn (jag skulle byta däck, det gick ju sådär - sommardäcken var för dåliga för att läggas på...):
 
 

Kommentera här: