en stor växt blir två mindre och en liten

Jag fortsätter dagen på samma tema - ett till snabbt litet inlägg, med en före-bild och en efter-bild. Den här gången är motivet lite spretigare än min frisyr - min äldsta och största aloe vera-planta!
 
Jag blytte blomskott med en kompis i Göteborg för ett bra tag sen, 5-6-7 år sedan eller så, jag fick ett par skott av en aloe vera av henne, och den har växt till sig till det här vassa, taggiga monstret. Superfin, men den bor alldeles för trångt i sin alldeles för lilla kruka.
 
Jag delade den på mitten (och så ramlade några småttingar loss och fick en egen kruka), och satte delarna i varsin mindre kruka. Egentligen hade jag kanske hellre velat sätta hela plantan i en rejält stor kruka, men jag hade ingen sån kruka, och dom brukar kosta en del om man inte lyckas fynda på loppis (jag har en stor grönglaserad kruka, ett billigt loppisfynd, men den är tyvärr upptagen - annars hade den varit perfekt!). Växterna är för tunga för sina krukor, särskilt som att rötterna ligger ganska löst i krukan, jag krafsade bort gammal jord och klippte av långa rötter, så rötterna sitter inte fastväxta i jorden. Knepet? Stenar ovanpå jorden, då tyngs krukorna ner, och tippar inte. Jag ser fram emot att dom ska växa på sig igen, nu påminner dom mest om nån slags udda älghorn!
 

Kommentera här: