småtaggigt och stortaggigt

För sådär en vecka sedan, innan värmeböljan hade nått upp till dom här nivåerna (30 grader både ute och inne, det är riktigt plågsamt!), så var jag ut en kväll och grävde upp tistlar på gården. Eftersom jag inte haft ork att klippa gräs i sommar, och Marias hjälp inte har nått hela gräsmattan (tack för hjälpen Maria, ska klippa framsidan bara det svalnar lite!), så var tistlarna enorma - som mindre träd! Det tog inte lång tid, men det var inte en av mina favoritsysslor - svettigt, taggigt, tungt, brännigt (brännässlorna är nästan lika höga...), och så dom förbannade bromsarna. Och när jag kom in, så upptäckte jag att jag lyckats missa tistlar... Men dom tog jag dagen efter, jag hade absolut ingen lust att gå ut igen när jag kommit in. Det känns bra att tistlarna är borta i alla fall, även om dom kommer tillbaks nästa år. Då tar jag dom när dom är små, är planen!
 
Tistlarna är egentligen bara en backstory, för att visa hur relativt allting är. För jag planterade om lite kaktusar också i början av veckan, och att hantera kaktusar är inte det roligaste. Tagg, tagg! Det här var bara små bebisar, men taggar har dom ändå, en del av dom i alla fall. Men i jämförelse med att gräva upp tistlar i sommarhettan, så var det här definitivt en walk in the park.
 
Jag fick ett gäng bebisar av Anna i vintras, tyvärr fick jag bara några av dom att överleva. En kaktus är från Karin, en från en tjej som jag bytte skott med, en är köpt (som jag försökt att rädda sedan den ramlade i golvet), och ett par är skott från mina egna blommor. När det vill sig, så är åtminstone suckulenter otroligt lättsamma och tacksamma, det är bara att ta ett skott och plantera direkt i jord, och så har man snart en ny planta!
 
Apropå jord - kaktusjord är inte lätt att hitta, och så dyr (en liten liten påse, lagom till dom här krukorna, kostar ca 50 kr), så jag funderar på att blanda ihop egen jord. Såjord, och så lecakulor/perlit/bark/osv är dom recept jag har blivit tipsad om. Jag ska testa framöver!
 
Det här är suckulenten jag köpte i Östersund för drygt tre veckor sedan. Kolla noga på topparna - den växer! Fort! Jag hittade visst rätt plats för den på en gång, nu ser jag fram emot att den ska växa sig enorm! 
 

Kommentera här: