plastbantar fortfarande så gott det går

Jag har inte skrivit många ord om plastbantning på ett tag nu, det betyder inte att jag slagit det ur hågen, utan att jag helt enkelt försöker att få in det som en naturlighet i livet. Det går upp och ner, jag kommer på mig själv ibland med att ha kommit hem med plastförpackningar utan att ha varit medveten om att jag har köpt dom, och en del saker är svåra att undvika i plastförpackningar.
 
Kattmat till exempel, mina katter äter bara Mjau torrfoder, och det kommer enbart i plastförpackning. Är jag till Östersund så brukar jag köpa större förpackningar, så sparar jag lite plast i alla fall, men det blir en hel massa plast ändå - dom äter hur mycket som helst. Hundmat och hundgodis finns nästan bara plastförpackat också, men Alice äter inte speciellt mycket, så en påse hundmat räcker ett bra tag. Bröd finns bara i plastpåse, om inte det finns butiksbakat förstås (vilket det inte alltid gör, tyvärr), så då gäller det att antingen baka själv, eller att komma hem med en plastpåse. Smörgåsmargarin finns bara i plastbytta, så jag köper vanligt smör istället, i somras blandade jag med rapsolja så att det blev mjukt, nu låter jag helt enkelt smöret stå framme så håller det sig bredbart. Havremjölk gör jag fortfarande själv, då det är hopplöst att hitta nån mjölk överhuvudtaget utan plastkork. Samma med grädde, när jag fyllde år så köpte jag grädde med plastlock, men valde större och färre förpackningar istället.
 
Ibland så blir jag så upptagen med att jämföra priser (att handla billigast möjligast är också en hög prioritet, det är trevligt att ha mat hela månaden!), så jag glömmer bort att kolla på förpackningen. Eller så är det ett jättebra extrapris, och det känns väga upp plastförpackningen. Det är helt enkelt en process - det tar tid att lära om till nya vanor, ibland är det en fråga om att väga för eller emot - plast eller pris - eller huruvida jag ens behöver saken i fråga. Ibland måste jag hitta nya alternativ till sånt jag brukar köpa, och så måste jag bli medveten om saker som jag slentrianköper. Och ibland måste jag tyvärr köpa plast om jag vill ha just den produkten - senap, ketchup, rapsolja, katt-/hundmat (som sagt), tandkräm (testade att göra själv, mina tänder tyckte in om det)... Jag försöker att leva ett liv där det positiva överväger det som jag inte kan förbättra. Som det sägs - ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
 
 

Kommentera här: