trappa 4.0

Jag tar inspiration från brödskrinsinlägget härom dagen, och ett blogginlägg som jag påmindes om på facebook - idag kikar vi på min trappas olika transformationer! Jag har inte ens bott här i 3½ år, det borde inte vara så väldigt mycket att titta, på kan man tycka. Där tycker man fel - tydligen är det trappen jag gett mig på när jag haft lust att göra om hemma!
 
  
Den här hallen är jag faktiskt oskyldig till, så här såg det ut när jag köpte huset! Och det var det här jag förälskade mig i, trots fulfuru, repräcke och alldeles förskräckligt golv, för det första jag såg när jag klev innanför dörren var tapeten, och omedelbums visste jag att det här var mitt hus.
 
  
Det första jag gjorde, redan innan husköpet var riktigt klart, var att måla alla snickerier vita. Efter att ha funderat några månader på hur jag skulle göra med trappstegen, så blev dom också vita, tillsammans med en grå tapet med vita prickar. Fint, men opraktiskt om man har fyra pälsdjur och inte är världsbäst på att städa...
 
  
Sedan fick jag ett rosa ryck ett tag, och trappen målades rosa med hjälp av överbliven vit snickerifärg och ett gäng akrylfärger som jag blandade tills jag blev nöjd. Tapeten blev över när jag tapetserade skafferiet, och tillsammans så blev det väldigt fint! Men jag är ombytlig, så det här blev nästa steg:
 
 
Jag målade alla snickerier mörkggröna i somras, inklusive trappen. Mitt första intryck var uh-oh... Jag fortsatte att måla, och när färghinken var slut så köpte jag matt färg istället för halvblank. Det blev mycket bättre!
 
 
 
Jag tror faktiskt inte att jag har visat den färdiga trappen innan, jag skrollade bakåt i bloggen, och hittade inga bilder. Synd och skam, för jag blev faktiskt jättenöjd! Den blommiga tapeten på trappstegen är kvar, och är hur snygg som helst mot det gröna! Det gröna är förresten jätteopraktiskt för den som inte städar ofta, allting syns! Dessutom så kommer djuren in med lertassar hela tiden när det är höst och lervälling ute på grusvägen, så det är inget vidare, men bortsett från det så är jag nöjd! Det fula golvet är kvar, jag har samma golv i köket och tänkte inte byta det förrän det är dags att göra om ordentligt i köket. Schackrutigt golv blir det istället, jag funderar på svartvitt, men det är visst lika opraktiskt som mörkgrönt, så jag får se...
 
En helt annan sak som jag är jättenöjd med - handfatet på toaletten har sett förjäkligt ut, missfärgat och fullt med beläggningar som jag inte lyckats få bort. Tills nu! Jag köpte tvålull, och så gnuggade jag, och vips så var handfatet vitt och blankt igen! Jag som trodde att det helt enkelt var så mitt handfat såg ut, gulaktigt och belagt...
 
Det är Halloween imorgon, och jag har fortfarande inte tapetserat klart... Jag behöver mer tapeter, och hoppas på att få några snuttar hem i brevlådan idag, så att jag äntligen kan få det klart - nu ser det ut som värsta byggarbetsplatsen i målarrummet... Annars är det rätt fint och prydligt hemma (jag hoppas på fika- och stickbesök, har gjort pumpkin pie spice-kladdkaka som förhoppningsvis är fantastisk), men målarrummet saboterar det prydliga. Men eftersom jag aldrig blev klar med tapetseringen, så halloweenpyntade jag ändå, några dagar vill jag hinna ha allt uppe. Ni får en tjuvkik nu, och så blir det en halloweenfotobomb imorgon!
 
 
 
Förresten, kolla väggen bakom trädet - jag började klä kaklet med dekorplast, men tyvärr hade jag mycket mindre plast än vad jag hade trott... Ännu en sak som måste kompletteras... Det är nackdelen med att renovera med material ur gömmorna...
 
Till sist, dagens soundtrack, väldigt tidsenligt och väldigt bra:
 
 

Kommentera här: