estetiskt tilltalande television (och film!)

Jag väljer ofta tv och film baserat på estetik lika mycket (eller mer) som innehåll - en del tittar jag faktiskt på, fast jag inte tycker att dom är speciellt bra, bara för att jag tycker att dom är tilltalande utseendemässigt. (I en ideal värld, så sammanfaller dom båda förstås, som i Pushing Daisies.) Det är inte heller helt sällsynt att jag pausar mitt i en scen, så att jag kan ta en bild på något som är extra fint och extra inspirerande (undrar om jag inte ska göra ett inlägg bara med pausade stillbilder, det har blivit en del - suddiga och otydliga ibland, men jag glömmer åtminstone inte bort det där som jag gillade), oftast är det en outfit eller ett plagg, ibland en interiör. Som när jag kollade på Ture Sventons julkalender:
 
Omar som dök upp lagom till jul, inlindad från topp till tå i en supermysig halsduk - jag har haft en liknande, men tror inte att den finns kvar längre...
 
Just nu så inspireras jag mycket av vintage-estetik från i princip hela 1900-talet, och tänkte tipsa om lite filmer och tv-serier som kickar igång lusten att klä mig i kläder från förr. En del är från tiden, en del är moderna tolkningar av tidigare decennier, en del är inte helt trovärdiga i sina tolkningar av tiden dom porträtterar, men är trevliga att titta på ändå...
 
The House of Elliot har varit en av mina favoritserier sedan den visades nån gång på 90-talet, inte minst för att den är så otroligt snyggt gjord, med helt fantastiska kläder (jag såg dom på en utställning på Hallwylska palatset, helt otroliga!) - det här är 20-talet på det verklighetsnära sättet.
 
Miss Fisher's Murder Mysteries utspelar sig också på 20-talet, men är lite mer shablonartad i sin tolkning (om 20-talsmodet inte såg helt annorlunda ut i Australien jämfört med i Europa/USA), det är aftonkläder hela dagarna, fransar och huvudpynt galore, silhuetter och kjollängder som stämmer bättre med vår syn på 20-talet än hur det faktiskt var. Men - det är en trevlig serie, det är betydligt mer fart och action än i Huset Elliot, och det är alltid roligt med en kvinnlig huvudroll som tar för sig, särskilt i ett sammanhang där kvinnor var betydligt mer tillbakadragna egentligen.
 
Agent Carter utspelar sig under andra världskriget, och Peggy Carter har sålunda på sig snygga 40-talsinpsirerade outfits. Liksom miss Fisher så tar hon saker i egna händer i en omgivning där kvinnor mest skulle vara dekorativa, vilket är en anledning till att jag brukar rekommendera dom här två serierna till folk som är less på att film/tv är fulla med manliga hjältekaraktärer. Att dom är fulla med fina kläder är en bonus!
 
 En filmklassiker, som (främst) tjejer födda på 70-talet och senare är uppväxta med, är Cry-Baby, historien är inte direkt nytänkande, men kläder och musik är helt fantastiska! Jag tror att det finns bara en till film som jag har sett lika mycket genom åren, och det är en annan klassiker från den tiden:
 
 
 Dirty Dancing, förstås! Utspelar sig några år senare än Cry-Baby, är lite mindre uppseendeväckande estetiskt (mycket shorts och linne, typ), men det finns fortfarande fina kläder att titta på och bra musik att lyssna på.
 
Jag såg om That 70s Show i höstas, och lade märke till en massa som jag inte tänkte på när jag såg den på 90-talet - den har definitivt sina problematiska sidor! Men - så mycket snygga kläder, så bra musik, så snygg inredning, den är en dröm för 70-talsfantaster. Särskilt Jackie, hennes outfits är en dröm, varenda en av dom
 
Susan, var är du? är också en gammal favorit från tiden, Madonnas genombrott som skådespelare, och förmodligen hennes snyggaste stilperiod nånsin (jackan! skorna! alla smyckena! hattväskan!). Dessutom den första skymt jag fick av en secondhandbutik, och redan då kliade det i fingrarna efter att få shoppa loss där! 
 
Twin Peaks, dom två första säsongerna alltså (jag föll tyvärr inte för den tredje säsongen som kom i våras), är bra exempel på 90-talets mode, den snygga versionen av det. 90-talet är ju på väg tillbaka nu, och jag ser så mycket av det fula som kommer tillbaka - mitt tips till dom som gillar 90-talets estetik är att titta på Twin Peaks, serien är full med stickade tröjor, knasiga smycken, rutiga flanellskjortor, permanentade pager, mörkrött läppstift... Supersnyggt!
 
Sista serien är den jag nämnde först, nämligen Pushing Daisies. Den utspelar sig inte förr i tiden, och är inte gammal nog att placeras i förr-i-tiden-facket heller, men hela estetiken är väldigt vintage ändå. Jag skulle nog säga, att Pushing Daisies är ett bra exempel på hur man kan inkorporera vintage-estetiken i nutiden - Chuck och hennes fantastiska outfits är bara början!
 
Alla dom här filmerna och serierna är alltså väl värda att se bara för att dom är så snygga, men för er som inte bryr er så hårt om sånt - se dom om tips på filmer och serier som är värda att se för att dom är bra också! Ingen av dom är alltså sånt jag tittar på trots att dom är dåliga, för att jag gillar estetiken, alla ser jag för att dom är sevärda överhuvudtaget (That 70s Show litegrann undantaget - serien är underhållande, men problematisk, sexism och rasism är bara toppen på isberget), och flera av dom är absoluta all-time-favoriter!
 

Kommentarer:

1 Birgitta:

Du glömmer bort Vår tid är nu. Till och med jag håller på att smälla av, när jag ser den serien!

Svar: jag har fortfarande inte sett den! det får bli ett av målen under det nya året! ^_^
Miss Kitten Heart

2 Birgitta:

Tar det som ett nyårslöfte! ;-D

Svar: det är väl dumt, jag som är så dålig på att hålla nyårslöften! :P
Miss Kitten Heart

Kommentera här: