rena klädfabriken

Blusen jag skrev om häromdagen är klar, och fick svarta knappar:
 
Och tur var väl det, att jag valde dom svarta! Trots flera provsydda knapphål, så blev dom ändå för små för knapparna. Dom svarta knapparna har jag dock i en mindre storlek, och dom passade perfekt, en evinnerlig tur, som sagt. Blusen blev jättefin, tyget funkar superbra, jag råkade bara göra halsringningen lite liten, förmodligen tog jag till lite för mycket sömsmån när jag sydde axelsömmen. 
 
Igår natt, så började jag klippa mönsterdelar till en klänning, och den sydde jag klart idag.
 
Violtyget är själva klänningen, tyget i mitten är infodringen, jag tycker att det är trevligt med såna detaljer i ett annat tyg. Mönsterdelarna till infodringen saknades tyvärr, det kan bli så med ett närmare 50 år gammalt mönster, så jag ritade ett eget. Det blev inte helt perfekt, men det funkar förhoppningsvis. Dragkedjan blev jag inte nöjd med, så den sprättade jag loss innan jag gick upp och lade mig, den ska jag göra om imorgon. 
 
Imorgon blir det också inspelning av nästa avsnitt av min podcast, så det känns bra att ha något att visa upp! Det är en bra spark i baken att få saker gjorda, för att annars blir det ingen podcast. 
 
Spara

Kommentera här: