monthly makers - vår

 
Månadens Monthly Makers-tema är vår, vilket är väldigt lämpligt för april. Om det bara var lite mer vår ute... Det har varit sol och lite värme några dagar, många fler dagar har det varit kallt och blåsigt och snö, och jag är mer än less på det. Så jag passade helt enkelt på att göra något som jag har längtat efter sen i julas - jag började på projekt trädgård. Min trädgård just nu är inte mycket att hurra för, den består huvudsakligen av gräsmatta och träd. Träden är fina, men gräsmatta är inte min grej, så målet är så mycket blommor och buskar och gångar och sånt som möjligt, och en stor inspiration är Alice i Underlandet. Surrealism och märkligheter är alltså ledordet!
 
Igår var det grått, det hade snöat hela natten, det kändes inte alls vårigt. Men med vinterjacka och vinterskor på mig, och med hund i släptåg, så gick jag ut för att sätta första skruven i trädgården. Japp, skruvar även i trädgården, jag har visst blivit ordentligt biten på "kvinnor kan också snickra"-bacillen...
 
Jag har alltså tagit min inspiration från Alice i Underlandet, och från Cheshirekattens träd. Det enda som fattas nu, är grönt gräs, löv på träden, och så en försvinnande katt...
 
Jag letade helt enkelt rätt på lagomt stora brädstumpar, sågade till en pilform, och så målade jag dit texten med akrylfärg. Och så skruvade jag fast dom på träden, och önskade mig en starkare skruvdragare... Inget av det speciellt komplicerat!
 
 
Jag vaknade förresten med träningsvärk i högersidan, och tänkte ett tag att jag stickat för mycket (japp, så otränad är jag), tills jag kom på att jag både sågat och skruvat igår. Ja, skruvat, trots skruvdragaren så fick jag hjälpa till både med kroppstyngd och med armkraft att skruva fast skyltarna. Att få träningsvärk av att fogsvansa är inte fullt lika pinsamt otränat...
 

Kommentarer:

1 Ruth | HungryHeart.se:

Men Gud vad underbart! Vilket finurligt, fantasifullt och roligt sätt att börja med "projekt trädgård" trots att snön inte riktigt vill ge sig än. Det skulle inte förvåna mig om Alice och katten dyker upp...

Svar: jag hittade just ett stort hål i vad som ska bli grönsaksland, så man vet aldrig - vita kaniner är ju kända för att gilla hål... =^_^=
Björkholmen Redux

2 Alicia:

Åååh vad fint! Alice är en av mina favoritberättelser, jag tröttnar aldrig på att se olika tolkningar/illustrationer och versioner av berättelserna och detta är en dröm även jag har! Skulle dock behöva lägga till en pil som ledde vägen mot Hogwarts ;)

Svar: jag älskar alice i underlandet, och samlar på utgåvor av böckerna - finns hur många som helst! harry potter och hogwarts är inte kattskit heller, skulle kunna tänka mig många pilar riktade ditåt, till hogsmead till exempel ^_^
Björkholmen Redux

3 Katarina:

Åh, jag älskar när sagor hittar in vardagen. Vilken härlig idé!

Svar: tack så mycket! ^_^
Björkholmen Redux

4 Mikaela:

Vilken kul idé, skönt att göra något i trädgården även om våren inte riktigt hade kommit igång :)

Svar: jätteskönt! jag flyttade hit i somras, och tillbringade första tiden med att fixa inomhus, förvildad är lindrigt uttryckt för trädgården. nu har jag längtat hela vintern, och efter att ha försökt gräva flera gånger innan tjälen gick ur, så kändes dom här skyltarna som ett bra alternativ. nu kan jag äntligen gräva, och gissa om det är massor som ska grävas! :)
Björkholmen Redux

5 Wilda:

Men hjälp så fint och vackert! Barnasinnet fick sig en rejäl skjuts nu och jag gled helt in i underlandet. Tycker så mycket om den berättelsen och med björkträden som jag också tycker så mycket om är det här en skapelse som gör mig alldeles rörd och lycklig på samma gång. Tack för den känslo-resan!

Svar: tack snälla, för dom fina orden! bättre beröm kan en inte få!
Björkholmen Redux

Kommentera här: