göra själv och the fairly local family

Jag har alltid gjort en massa saker själv, eller gjort om - dels på grund av ekonomin, men också på grund av att det ofta är snällare mot miljön. Likaså, att ta hand om sina ägodelar, att sköta dom och att laga dom när det behövs, det är likaså snällare både mot plånbok och miljö. Jag läste precis, att Sverige är en av storskurkarna i världen med hur mycket vi konsumerar - vi utnyttjar jordens resurser som om vi hade 4,2 jordklot, det är helt vansinnigt! Och slit och släng och köp nytt spelar definitivt en roll! Vi måste helt enkelt skärpa oss, rejält!
 
Så en del av mitt strå till stacken (och som sagt, till plånboken också) är att DIY:a det jag kan, och dom senaste dagarna så har det blivit litegrann: förra veckan så rörde jag ihop några burkar läppbalsam (bivax, kokosolja, rapsolja och kakaosmör, det funkar utan kakaosmör också, men konsistensen blir krämigare med), jag gör det några gånger om året. Den här veckan så var jag ut och plockade in min mynta, dels har jag chokladmynta, dels marockansk (jag vill gärna ha fler sorter också!), och nu hänger det och torkar - ska jag dricka mindre svart te framöver, så måste jag ha alternativ hemma, och mintte är jättegott, och det blir inte billigare än att gå ut och plocka in sin egen. Jag satte mig också ner och lagade en hög med sockar, det skulle aldrig falla mig in att slänga ett par sockar för att dom är trasiga. Det gjorde jag med dom första paren sockar jag stickade, jag slängde dom när dom var alltför håliga, och oj vad jag ångrar det! Att stoppa är inte svårt, men pilligt och tidsödande, och när man stoppat så mycket att undersidan är en enda stor stoppning, då kan man klippa av själva foten, och så stickar man på en ny fot på skaftet. Stickade sockar ska man ta hand om! (Fast jag lagar vanliga köpestrumpor också, tills foten är så tunnsliten att tråden inte har något att fästa i längre...) Igår kväll så kom jag att tänka på att jag hade en massa vitlök i kylen, som höll på att bli dålig, jag hann helt enkelt inte äta upp det storpack jag köpte senast. Istället för att äta det jag hann äta, och slänga resten, så ställde jag mig och skalade alla vitlöksklyftor (det var 4-6 hela vitlökar, så ett gäng), och så mixade jag dom med lite olja (det luktade rejält med vitlök i köket och om mig, inga vampyrer hade kommit i närheten!), och nu klarar dom sig tills jag äter upp dom, hoppas jag. Annars kan man också frysa in dom i iskubslådor, då är det lätt att ploppa ut en vitlökskub när man behöver en, och dom håller då i all evighet, nästan!
 
Små gör-det-själv-projekt, som ändå gör skillnad!
 
Jag tänkte tipsa om en till youtubekanal idag, The Fairly Local Family, som också har zero waste som fokus, förutom växtbaserad mat (om ni undrar vad skillnaden mellan växtbaserad och vegan är, så är det att den som äter växtbaserat äter veganskt, men den som är vegan äter dels vegansk kost, men använder inte djur på något annat sätt heller, tex läder, ull, siden, osv - jag skulle kalla mitt kostmål för växtbaserat, eftersom jag har läderskor, ulltröjor osv, men jag skulle aldrig köpa sånt nytt, utan bara secondhand, och jag väljer då hellre naturmaterial än konstmaterial), självhushållning, frugalitet (det känns inte rätt ord på svenska - frugalitet andas snålhet, medans det engelska ordet frugal mera känns som ekonomisk) osv. Hon har tre barn, som alla är uppväxta som veganer, och för er som tror att det inte funkar - det gör det!
 
 
 
 
 
 
Jag själv håller nu på att fördriva tiden - jag får pengar kl 13, då ska jag betala räkningarna och så åka in på byn, jag har tomma skåp som behöver fyllas på (Ica har rotfrukter för 5:90 kr/kilot och sojamjölk för 16 kr/tetran, hoppas det inte är slut!) och jag ska in på bibblan och kolla vad dom har för böcker om miljö och sånt. Jag ska också in och kolla vad som finns på lösviktsbutiken, dom har öppet idag, och så lär det bli "invandrarbutiken" (det måste finnas ett bättre uttryck för det?), dom brukar vara billigare än Ica och Coop på linser och bönor och sånt. Jag ser fram emot att se hur långt jag kan sträcka 500 kronor!
 
Idag blir det ännu en mysig höstspellista, jag fortsätter med dom tills det är dags för halloweenspellistorna i oktober!
 
 

Kommentera här: