fredagsfavoriter - fin inredning, fina böcker och fina tarotlekar

Glad midsommar på er, och glad fredag - en bra dag för lite favoritsaker, tycker jag! Jag brukar spara favoritbilder på instagram, igår förde jag över ett gäng av dom till pinterest, så en del av dom är definitivt favoriter nog att passa här idag också. Det blir lite videos också - vi får helt enkelt se vart det slutar! Jag börjar med en video, jag såg den nyss, och blev helt förälskad!
 
Jag kollar sällan på videos om/med män, men här är jag glad att jag gjorde ett undantag! Hans hem är underbart, och ännu underbarare är hans attityd till sitt hem och till skapandet av hans ägodelar. Han är själv väldigt kreativ och otroligt duktig på allt han tar sig för (påminner mig om Christine McConnell i det!), och han har samma filosofi när han köper saker, och köper dom direkt från den som skapat dom. Gillar ni inredning och kreativa människor, så måste ni helt enkelt se den här videon!
 
Förresten, gillar ni personliga kreativa hem, kolla in hela den här spellistan från HGTV Handmade - det finns folk som bor så himla fint! Å, bli inte lurade av att det ser ut att vara samma video som nyss, det råkar bara vara den första på spellistan (och läser ni det här i framtiden, så lär det vara en annan video på stillbilden ovan, då kan ni ignorera den här sista meningen...)...
 
Ett till hem som jag fastnade för, kanske inte helt oväntat, stilen känns väldigt mycket jag - massor av loppisfynd och roliga detaljer. Sweet digs är förresten också en bra spellista att följa om man gillar inredning, där finns det en massa fina hem att titta på!
 
Ännu ett fint hem, och det här är verkligen speciellt med sitt stug-/campingtema! Jag har faktiskt aldrig sett något liknande förut, och jag gillar det! Återigen, ett tips på en kanal med bra inredning - Homeworthy. För mig, som gillar inredning och inrednings-TV, men som definitivt inte får tillräckligt av det i dom vanliga TV-kanalerna, så är youtube en livräddare - det finns massor av bra inredningskanaler, i alla möjliga inredningsstilar (jag tipsar förstås om dom jag gillar, med mycket vintage, handgjort, mönster, mycket personlighet osv). En annan favorit är förresten Quintessence, som är mera lyx, men fortfarande väldigt personligt, och ofta väldigt mönstrat! Brukar ni gilla dom inredningsvideos jag delar ibland, så kolla in min home tours-spellista! Idag lade jag förresten till video nummer 500 på den, så många fina hem har jag hittat på youtube!
 
 
Sånt här gillar jag - några fancy detaljer, några loppisfynd, något handgjort (eller omgjort, som här - jag har för tillfället en crush på ommålade staffordshire-hundar, dom är inte speciellt roliga som dom är, men med lite färg, så blir dom rätt fantastiska!), fina färger, mässing, trä... En sån här yta kan lätt bli väldigt fel, eller så kan den bli helt rätt, oftast är knepet att våga, och att inte fundera så mycket på "brukar" och "borde". Inredning är ju väldigt mycket en fråga om smak, men så länge som man inreder med mycket personlighet och inte efter vad som är modernt, eller efter vad grannarna har, då brukar jag tycka att det är fint, även när det inte är i min stil eller i min smak egentligen.
 
 
Här är också en sak, som visar hur fint något kan vara, som annars brukar vara ganska trist. Vanliga vita svankrukor brukar finnas en masse på loppisar, det finns några lite finare, men dom flesta är supertråkiga. Alldeles tydligen, så har det gjorts jättefina svankrukor, tyvärr så har jag aldrig lyckats hitta något sånt här på loppis. Men dom vanliga svankrukorna har absolut potential, varför inte låta sig inspireras av dom ommålade staffordshirehundarna ovan, och göra svankrukorna till riktiga konstverk? Alltså, på riktigt, varför har jag inte sett det göras redan?
 
 
Alltså, pastelliga kök, hur fint är inte det? Allra helst när man som här kombinerar det med gamla mönstrade tapeter och vintageprylar - jag blir förälskad varje gång det här köket (och hela hemmet!) dyker upp i mitt ig-flöde! Själv skulle jag inte måla pasteller hemma, jag vill ha lite starkare färger, men jag skulle gärna hälsa på i pastelliga hem. Weronica, måla om hemma? ^_^
 
 
Vi kör vidare på pastelltemat - här är det förstås tapeten som är stjärnan (även om det är fint med ett rosa sovrum också!). Pudeltapet, hur fantastiskt är inte det? Undrar förresten om jag inte har delat med mig av pudeltapeter förut? Jag tycker att ett hem behöver en dos kitsch och humor för att bli riktigt bra, annars blir det lätt stelt och tråkigt. Rosa pudeltapeter är inte allas cup of tea, förstås, men erkänn - det ger rummet personlighet och karaktär!
 
 
Jag har sparat (och trånat efter!) massor av fina utgåvor av Alice i Underlandet, illustrerade av en massa olika konstnärer - å vad jag önskar att jag kunde fylla på samlingen lite!
 
 
Något annat som jag gärna vill fylla på samlingen med, är några nya tarot-/orakelkortlekar. Jag sålde ju nästan hela min samling för sådär 4-5 år sedan, det blir lätt så när det är tomt i plånboken. Jag sparade mina absoluta favoriter, men jag skulle ha sparat några till känner jag. Dom jag sparade är jättefina och speciella, men ingen av dom är någon jag känns dragen till, nu när jag hade tänkt göra ett nytt försök att lära mig att använda dom. Och att spendera timmar med kort som inte känns rätt, det funkar helt enkelt inte. Så i framtiden så står ett par-tre tarotlekar och någon orakellek på inköpslistan (jag ska få en av snälla vännen Cathys avlagda, men den är tyvärr inte helt lätt att lära sig med, men förhoppningsvis sedan, när jag fått lite känsla för tarotläsandet!), men jag vet faktiskt inte riktigt vilka som står högst på listan. Den här med Golden Girls-tema är förstås hur cool som helst! Förresten, en del av dom kortlekar jag en gång sålde står också på önskelistan, hur knasigt blev inte det, så säg? Och flera av dom är väldigt svåra och/eller väldigt dyra att köpa nu (en som jag fortfarande har kvar såg jag till försäljning för ca 10000 kr, och nej - jag ska inte sälja min, när den väl är såld så kommer jag aldrig att kunna ersätta den om jag ångrar mig), eller finns bara att få tag på som massproducerade nu - men det är dags att ångra mig nu...
 
Det är alltså sånt här jag har gillat den senaste tiden - mycket inredning, mycket fina färger, många Alice i Underlandet och många tarot-/orakelkortlekar. Inte så mycket att bli förvånad över, egentligen... Jag skulle kunna surra på en stund till, och dela fler bilder och videos, men det börjar vara dags för mig och Alice att göra oss klara, vi är bjudna på midsommarlunch hos Sigrun, och vi ska åka om en liten stund. Vill ni inte lyssna på små grodorna hela dagen, så kanske något inspirerat av Wes Anderson? Jag tycker att det är perfekt musik till estetiken i dagens inlägg!
 
 

Kommentera här: