målarmåndag på en tisdag - helrött

Jag blev tyvärr klar med mina tre ATC-kort lite för sent igår, för att hinna med en målarmåndag på rätt dag (även om det är ljust länge, så är det inte ljust ljust på kvällen...), så det får bli idag istället. Inte för att det är första gången något sånt händer, och det lär inte vara sista heller...
 
Som jag skrev häromdagen, jag vill vara med på årets Secret Halloween-swap i mailartgruppen jag är med i, och för att få vara med, så måste man ha varit med på en annan swap dom senaste tre månaderna, och det har inte jag varit. Så jag skyndade mig, och gjorde klart tre ATCs på temat rött/svart (jag hade dom färdigritade sedan länge, men dom har aldrig blivit målade, förrän nu), så jag kan skicka dom så fort jag får pengar i slutet av veckan. Jag måste bara göra klart det sista tarotkortet också (jag har bara igelkottstaggar kvar, så det fixar jag idag eller imorgon), och så ska jag sy det sista på en present till Cathy (jag har gjort små tarotpresenter till swapdeltagarna när jag höll i tarotswapparna, så jag gör detsamma till Cathy nu - jag har en minitarotkortlek, och jag har inte kommit på något annat att använda den till än till att göra pyssliga grejer med den, jag tror förresten att jag ska visa grejerna jag har gjort hittills i ett eget inlägg framöver!), men det går på några minuter om inte symaskinen klattrar, så det känns som att jag ligger bra i tid!
 
Rött var oväntat utmanande att måla! Jag målar ofta monokromt, men då antingen Payne´s grey (en blåsvartgrå färg), eller blått, eller grönt, eller rosa), rött drar så lätt åt rosa eller orange, och jag har fått måla över flera gånger, när det har blivit så (även om namnet på färgen har varit rött-nånting, så har det känts för lite rött). Jag har också målat över några gånger, när det blivit för mycket rött, som i pudelkortet - både hennes hudfärg var röd förut, och väggen bakom henne var också röd, men det blev för mycket och för rörigt, så det målade jag över. Det är bra med akryl, det är tacksamt att måla över! Dessutom - jag börjar ytterst sällan med en skiss, jag brukar först göra en abstrakt bakgrund i mixed media, och sedan målar jag på motivet direkt med akryl, så att börja med att rita motivet och att sedan gå vidare med färgerna kändes inte heller helt bra. Så jag är inte helt nöjd med dom här tre korten, men jag skickar in dom ändå, förhoppningsvis så är det någon som tycker bättre om dom än vad jag gör! Och dom är definitivt inte slarvigt ihopslängda, jag har jobbat på dom, och kämpat med dom, och det är ofta där skillnaden ligger i om konsten i våran grupp är godkänd eller inte. Å andra sidan, när jag målar och det bara flyter på och funkar, då är det nästan så att jag bara slänger ihop något, för att det går så lätt att måla, och för att inget krånglar. När jag verkligen måste jobba med något, då blir jag sällan nöjd, och det blir sällan riktigt bra...
 
Och eftersom spotify går att bädda in igen, så kan jag inte låta bli:
 
 

Kommentera här: