det går framåt i köket!

Sakta men säkert går det framåt i köket! Jag önskar att jag var i skick att jobba på snabbare, men som det är nu, så är det måla lite - vila mycket som gäller. Och så dyker det upp andra saker som tar min tid och uppmärksamhet från målningen också, som dom fyra kartonger med gamla grejer som levererades igår, som jag nu håller på att diska. Och som nu hjälper till att ta upp plats i köket... Jag skulle verkligen behöva få ut en massa grejer på dasset nu! Bara det blir varmare, bara jag kan tömma dasset på grejer som jag ska lämna på loppis eller i tippens återbruksbod, bara jag köpt mig låsgrejer till dassdörren, så kan jag ställa in en massa grejer där, som nu står inne och tar plats!
 
En sak jag faktiskt gjorde igår, var att provtapetsera lite! Jag var ju osäker på nyansen av gult som jag beslutat mig för - den är väldigt intensiv, och drar väldigt mycket åt apelsinorange, men samtidigt så är det samma gula nyans som i tapeten, eftersom det är därifrån jag valde nyans. Jag var alltså väldigt ivrig att få upp tapeter, så att jag fick se färgen tillsammans med tapeten!
 
Och tapeten var precis vad som behövdes! Den är kanske lite väl vit, bredare regnbågsränder hade inte skadat, men dom ränder som finns gör ändå stor skillnad! Det gula fick ett sammanhang nu, och jag tror faktiskt att det här kommer att bli bra till slut!
 
Igår kväll, så tapetserade jag klart den här väggen, det var snabbt gjort - det var bara snutten ovanför dörröppningen och köksskåpet kvar att göra. Bara det lilla gjorde också skillnad! Sedan så skruvade jag upp krokar och kryddhylla, och även det gjorde skillnad, det dämpade intrycket av det gula. Däremot, till min sorg, så funkar inte mässing helt bra mot det gula, jag som är så förtjust i mässing! Men jag tror inte heller att silvermetall är helt klockren mot den här gula nyansen, så jag vet inte riktigt vilken metall jag skulle ha annars. Inte koppar i alla fall, för koppar gillar jag inte alls, inte heller roséguld. Det blir svårt att välja något annat, när valet verkligen känns som second best!
 
Förresten, om det är någon som glömt hur det såg ut innan i mitt kök, här får ni en före-bild! Jag hade tagit en massa bilder på köket innan jag började måla, såg jag nu när jag förde över bilder från kamerna (så smart av mig, före-bilder är bland det roligaste med en makeover). När jag tittade på bilderna så glömde jag nästan hur redo jag var att gå vidare från det murriga - det var faktiskt skitfint förut! Så himla mysigt! Jag tror det blir fint nu också (å vad det skulle hjälpa att få bli av med det hemska golvet!), men det blir inte alls lika mysigt som det var förut!
 
Jag ska fortsätta att måla nu, först listerna och under fönsterbrädena i köket, senare idag så fortsätter jag med runt fönstren, och så tar jag det andra varvet imorgon. Jag tror att jag bestämt mig för att måla fönstret vitt närmast runt fönstret, dels för att spara gulfärg, men också för att dämpa det gula. Som sagt - färgen är väldigt intensiv! Dagens målarmusik är en aprillista som jag satte ihop för tio år sedan:
 
 

Kommentera här: