en rosa sjal att hålla värmen i

Jag har ett bra tag tyckt att min garderob saknar en massa, mest av allt känns den spretig och tråkig. Steg nummer ett i projekt "pigga upp garderoben" var att ur allt spret plocka ett par basfärger, eller ett par basfärgskalor närmare bestämt - rosa nyanser hela vägen över rött och vinrött, och blå nyanser hela vägen till svart. Det är färger som fungerar att blanda sinsemellan (olika röda/rosa/vinröda nyanser är fina tillsammans, likadant olika blå nyanser, likaså blått och rosa och blått och rött), och det är färger som fortfarande känns roliga och går att hitta på något med - den klassiska basgarderoben i svart/vitt/grått och svart/vitt/beige känns bara urtråkig, och jag skulle aldrig kunna leva i dom färgerna. Mina basfärger gör jag mitt bästa för att ha i bakhuvudet när jag planerar, skapar och köper plagg till garderoben, håller jag mig till dom så har jag tagit första steget till en fungerade (och rolig!) garderob, och det är dom jag hade i åtanke när jag köpte garn till min nya sjal. För det är något jag har saknat i vinter, en stor, varm, fluffig, ullig sjal som värmer bra när det är kallt ute (alla sjalar som jag stickat har varit för små och för tunna)!
 
Garnet hittade jag på extrapris på adlibris (bra ställe att köpa billigt garn!), jag fastnade för Drops Eskimo, ett tjockt garn i 100% ull som då kostade 15 kr/nystan. Jag tittade på dom rosa nyanserna, och alla var slutsålda utom ett, det ljusrosa som jag köpte. En väldigt ovanlig nyans för att vara mig, jag brukar välja betydligt poppigare och färgstarkare nyanser, men jag tycker om den! Jag köpte 10 nystan, för att vara säker på att garnet skulle räcka till en rejäl sjal, och det inte bara räckte, det blev över! Såpass att jag borde få till en mössa också, för en varm och tät mössa har jag också saknat. Jag kollade igenom ravelry efter ett lämpligt sjalmönster, och fastnade för det här som heter Off-hand lace, väldigt enkelt och okomplicerat, men ändå med lite textur som gör den lite roligare. Eftersom garnet är så tjockt, så gick sjalen fort att sticka, trots att den är rejält stor. Nu ska jag bara bestämma mig för en mössa, så är jag ny och snygg och varm och rosa från topp till (nästan) tå nästa gång jag går ut!
 
 
 
 

Kommentera här: