julloppisfynden 2021

Jag trodde ju att jag var klar med julen, men det var inte riktigt sant - jag hade filmat mina julloppisfynd redan i december någongång, men som ni vet, så hade jag ingen dator i nästan två månader. Så den videon blev inte redigerad och uppladdad förrän häromdagen, och nu delar jag den alltså med er, fast jag som sagt egentligen är klar med julen. Som vanligt, så har jag bilder också, för den som inte har lust att titta på video, och om ni tycker att något ser bekant ut, så har jag redan visat en del av dom. Eller ja, jag har nog visat dom flesta... Men dom är fina, dom tål att visas igen!
 
 
Jag loppade inte många julsaker, men ändå fler än julen innan (då blev det bara några gamla julgranstomtar, plus ett par juldukar och en änglaspelsmobil, som jag skickade till USA) - jag hade gärna köpt lite mer (lämnade bland annat lite fina gamla julkulor och en gammal tomteformad nötknäckare i trä, superfin), men som vanligt så satte ekonomin stopp för allt som inte var både superbilligt och oemotståndligt. Men det blev rätt bra ändå!
 
Madonnaljusstaken, änglaspelet och julgranskannan var riktiga fullträffar! Tyget började jag sy en kjol av, när symaskinen lade av. Den är i alla fall tillklippt och påbörjad, så det är bara att sy klart den när jag väl får tag på en ny symaskin... Jag har redan en likadan liten plastkrubba (eller en väldigt lik), men jag kan inte låta bli att hugga dom när jag hittar dom, i alla fall när dom kostar typ en femma!
 
Griskrukan fick en hyacint (den enda julblomman jag köpte), och den slog aldrig ut... Jag ska plantera den i vår, förhoppningsvis så växer den bättre i trädgården! Glöggmuggarna såg aldrig skymten av någon glögg, jag har faktiskt en flaska i skafferiet, men jag är inte så förtjust i röd glögg... Men vem vet, kanske jag får akuta julkänslor i sommar, då kan jag plocka fram lite julfika, det är alltid trevligt! Den röda värmeljusstaken fick i alla fall se lite action, jag eldade några ljus i den i alla fall!
 
Jag vet inte om jag visat Julstämningarna jag hittade? Rejält stora, ungefär som dagens kvällstidningar, fulla med konsttryck inuti, och så dom vanliga berättelserna och dikterna förstås. Den här på bilden hade ett omslag med målat landskapsmotiv, och därunder gömde sig den här fantastiska bilden! Den andra Julstämningen hade ingen framsida, men däremot en massa konsttryck med skogsmotiv, jättefina! Vill jag, så kan jag förstås ta ut trycken och rama in dom, så har jag en massa fina tavlor, men jag tror knappast att jag kommer att göra det. Har tidningarna klarat sig i såpass bra skick i så många år (den här med framsidan är från 30-talet, den andra minns jag inte), så får dom vara i fred i fortsättningen också!
 
 
Eller jag luras lite - jag håller faktiskt på att kolla på julkalendern också, jag hade som sagt inte möjlighet att se den i december. Jag ska precis se avsnitt 16, så drygt halvvägs in, och jag gillar den! Lagomt julig, underhållande berättelse, dugliga skådespelare, jättesnygga miljöer (familjen Knyckertz hus är så fint!) - allt vad förra julkalendern inte var! Ja, visst var det året innan som det var med tomten som blev utbränd? Helt jäkla usel var den i alla fall...
 
Sen är det i alla fall slut med julen för min del! Dagens soundtrack blir absolut ingen julmusik, det går bara inte, men däremot så letade jag fram en decemberspellista från 2011, då lyssnade jag på betydligt mer samtida musik ett tag, jag lyssnade till och med på radio ibland:
 
 

Kommentera här: