loppislördag - två böcker, en fågelvas och en fruktpyramid

Idag blir det ett sånt litet loppislördagsinlägg, så jag skyndar mig att slänga ihop det medans teet drar...
 
Två grejer, två böcker, that's it!
 
Vi börjar med böckerna. Citron av Lotte Möller köpte jag för ett par veckor sedan, men eftersom det var en massa auktionsfynd förra helgen, så fick den vänta tills idag. Boken kom ut redan 1997, och jag ville ha den redan då, men kändes inte ha råd med den. Jag såg den på loppis i stan för några månader sedan, men jag tror att det var i första loppisen jag var in på, eller nåt sånt, eftersom jag beslutade att inte köpa den (med begränsad plånbok så gäller det att vara restriktiv, man vet aldrig om man sen hittar något bättre), men jag ångrade mig förstås sen. Så jag blev väldigt glad när jag hittade den här på Röda Korset, och för bara en tjuga!
 
Böcker om och av Tasha Tudor har jag kollat efter ett tag, så det var ett bra fynd, också för en tjuga! Jag har börjat läsa den, har inte kommit många sidor, men den känns redan som ett bra köp!
 
(En liten parentes om bokpriser - köper man böcker på loppisar och andrahandsbutiker som Röda Korset, Erikshjälpen, PMU osv, så kostar en pocket mellan 1 kr och 15 kr, en inbunden roman kostar mellan 5 kr och 25 kr - väldigt billigt alltså. När folk säljer böcker på tex facebook, så sätter dom inte allt för sällan priser som 40-60 kr för en pocket och uppåt hundringen för en inbunden bok - billigare än nypris, absolut, men väldigt dyrt för en begagnad bok. Om det inte är något speciellt (jag hittade nyligen en bok på Röda Korset, jag betalade hela 70 kr för den, jättedyrt för att vara mig, men den enda jag hittade på nätet kostade 750 kr på Bokbörsen), så är det i princip hopplöst att få igen något av det man betalade för en ny bok, det är helt enkelt inget andrahandsvärde på dom. Bra att ha i bakhuvudet om man ska sälja böcker, och om man brukar köpa böcker - kolla i första hand på loppisar!)
 
En vit keramikvas har jag letat efter ett litet tag, det här är inte vad jag är ute efter (den är dessutom gjord av porslin, inte keramik), men för en tia så fick den följa med hem ändå. Det är en liten vit vas, det är litegrann rätt ändå!
 
Fruktpyramider har jag sett lite då och då på instagram, det har blivit lite av en trend, tillsammans med fruktkannor och grönsaksporslin. Fruktkannorna kan jag leva utan, grönsaksporslin hade jag gärna velat få tag på, fruktpyramiderna hade jag ingen direkt åsikt om. Fast när jag nu hittade en, och en billig en, då kom jag fram till att jag nog tycker rätt bra om dom ändå! Och skulle jag inom en inte alltför avlägsen framtid (innan dom alltså blir helt ute igen) bestämma mig för att jag inte vill ha kvar den, så har jag sett fruktpyramider säljas för 400 kr och uppåt på nätet, det vore en ganska rejäl vinst!
 
Ok, även om det bara var fyra saker, så pladdrade jag på rätt bra ändå - teet har dragit klart och druckits upp vid det här laget... Nu ska jag luta mig tillbaka i tio minuter, innan det är dags att gå ut med Alice, och om vädret samarbetar så är planen att klippa gräset på baksidan idag, jag vill få det gjort innan det blir ohanterligt långt igen. Men det ser å andra sidan rätt grått ut, regnet hänger i luften... Jag spelar lite finvädersmusik, det kanske hjälper!
 
 

Kommentera här: