fredagsfavoriter - när det är mycket som surrar i skallen

Eftersom min skalle är som ett getingbo av allt möjligt som skriker efter uppmärksamhet (tarotkort som vill målas, tarotkort som vill köpas, renovering som vill sättas igång igen, loppisfynd som vill göras, pyssel och DIY som vill göras, böcker som vill läsas, böcker som vill köpas osv), så tänker jag inte ens försöka välja ut några enstaka saker jag har fastnat för den senaste veckan eller så, utan jag delar med mig av hela grupperingar - hela pinterestanslagstavlor, och kanske också youtubespellistor, vi får se när jag kommer så långt...
 
 
home sweet home - spoopy Nu när jag har en plan för vardagsrummet, så vill jag inget annat än att sätta igång med det, så det är kanske inte speciellt konstigt att planer och tankar snurrar runt i skallen! Jag funderar på att sätta igång med att fixa garnskåpet redan nu, dom gröna snickerierna ska få bli vita igen, och dom gulnade tidningssidorna på dörrarna ska få vit lasyr (dvs uttunnad vitfärg), så att man fortfarande ser motiven, men att dom inte känns så gula. Och så kliar det i fingrarna efter att sätta igång med mindre projekt, jag har en del DIY-idéer med Tim Burton-känsla här, med Halloween-tema här och här (den senare med nål och tråd/stickor och garn/osv), och allmänt "murriga" DIY här. Jag har förresten DIY av alla de slag, på alla möjliga teman, utspridda på min pinterest, så vill ni hitta pysselprojekt, men hittar inget bland det jag just länkade till, kika runt på min pinterest! Tips - jag har DIY som underkategori på en massa anslagstavlor också, så kikar ni bara lite snabbt, så missar ni en massa! Å, jag har börjat fundera på julklappar också, och har en del planer, så det är jag också lite sugen på att sätta igång med, särskilt som att flera av dom jag planerat passar in på dom lite "gothiga" grejer jag har lust att göra nu!
 
 
wiccalicious - divination Jag har samlat på mig bilder på oändligt många fina tarot-/orakelkortlekar, ett gäng av dom önskar jag mig, andra tycker jag bara är fina. Dels så håller jag på att försöka bestämma mig för vilken tarotlek jag ska unna mig själv att köpa någongång framöver (det är supersvårt att bestämma mig, för den ska inte bara vara fin och tilltala mig estetiskt, den ska också vara någonting jag vill hantera mycket, för planen är att äntligen nångång lära mig att läsa tarotkort - problemet med min samling, är att även om mina tarotlekar är fina, så känns jag inte dragen till dom för att använda dom, vilket inte var helt genomtänkt när jag bestämde mig för vilka jag skulle spara, och vilka jag sålde), dels kollar jag på hur olika konstnärer har tolkat dom olika korten - jag håller ju på att måla tarotkort själv just nu. Jag håller på med det sista kortet i mitt och Cathys tarotkortsbyte, det med igelkottsmotiv - jag har skjutit på att sätta igång med det, för djur och natur är inte min starka sida, och samtidigt så är det ju jag själv som kommit fram till att jag ville ha ett igelkottsmotiv, så jag har bara mig själv att skylla på... Men nu har jag börjat på det i alla fall!
 
 
Med tanke på att Tim Burton är min stora inspiration för vardagsrummet, och med tanke på att jag längtar till höst och Halloween, så är det inte ett dugg märkligt att jag börjat plocka fram Tim Burton-filmerna i min filmsamling... Här har jag tipsat om ett gäng filmer och serier, om det är fler än jag som redan tycker att det är halloweendags - det är alltså inte bara Tim Burton, utan lite annat också, men allting är spooky och mysigt! Som gjort för te (drick iste om det är för varmt för vanligt te!) och något gott att mumsa på (jag ska röra ihop en sockerkaka, även om jag helst hade velat ha en stor godisskål...), och så något mysigt sällskap i soffan (försök lura dit husdjuren, om dom inte är som mina, och helst håller lite avstånd nu när det är varmt...). Film/tv är min absoluta go to för inspiration, för stämning, för estetik, ja för allt möjligt, jag älskar att titta på film och sträcktitta på serier!
 
 
alice in wonderland - editions Jag hittar hela tiden nya Alice i Underlandet-utgåvor att tråna efter, det finns oändliga mängder, och min samling är bara en fjärt i rymden (alla böckerna på bilden ovan är AiU!). Det var längesedan jag kunde lägga till något nytt i samlingen, jag önskar att jag hade råd att köpa nån ny bok nångång ibland, men nu är det tyvärr inte så det ser ut i verkliga livet. Men titta och önska, det kan jag minsann göra, och det gör jag också!
 
 
home sweet home - cabin style Jag ser förstås också fram emot den dagen jag kan sätta igång med att göra om sovrummet också, men samtidigt så känns det fortfarande väldigt avlägset. Det är lättare att släppa tanken på det, eftersom jag ändå inte kan göra något åt saken. Eller jo, jag håller ögonen öppna efter en snurrlampa, en sån kan vara lite halvsvår att hitta, så det gäller att vara ute i god tid!
 
Det är väl ungefär såhär det ser ut i mitt huvud - lite av varje, som alla vill ha uppmärksamhet! Det är så min bipolaritet fungerar nuförtiden - förr, före utmattningsdepressionen, så var mina hypomana perioder (dom är typ mani light, inte lika allvarliga som "riktig" mani, som dom som har den svårare varianten av bipolaritet) det bästa jag visste - jag hade ork och lust att göra alla saker som kreativiteten kom på att jag ville göra, det var då som jag målade och tapetserade om, det var då jag hade symaraton, det var då jag orkade gräva upp trädgården. Numera så orkar min kropp helt enkelt inte bli manisk, pga utmattningen, så det lilla hypomana jag känner av nuförtiden sker inne i huvudet, och det känns ungefär som om ett gäng pingisbollar studsar runt därinne, medans kroppen inte orkar mer än att ligga på soffan...
 
Det är därför dom flesta av mina idéer förblir idéer, jag orkar helt enkelt inte genomföra dom, och det är fruktansvärt frustrerande. Jag önskar att jag kunde leja bort en del - att jag kunde leja någon att göra klart staketet runt gården, att jag kunde leja någon att fixa till trädgården, så att jag bara kunde hålla efter sedan, att jag kunde leja någon som fixade grundarbetet på väggen där överskåpen förut hängde, att jag kunde leja någon som kom och städade grundligt några gånger i månaden... Jag önskar att jag kunde få hjälp med sånt jag vill göra, men inte klarar av på egen hand, men det är lika troligt som att jag skulle vinna på trisslotter (vilket är förutsättningen för att jag skulle ha ekonomin att leja bort någonting alls...). Men det var ju inte det här jag skulle göra, gnälla och ynka, fredagsfavoriterna ska ju vara ett positivt inlägg, med sånt jag tycker om... Vi avslutar här, med en lämplig spellista:
 
 
 

Kommentera här: