loppislördag - mest pasteller

Jag var in på Röda Korset både i Strömsund och i Hammerdal i veckan, som vanligt så hittade jag mer och roligare grejer i Hammerdal! Som vanligt så var allting superbilligt (i mina ögon så är något för en femtiolapp dyrt, en tjuga kräver att jag funderar, jag försöker hålla mig till 5-10 kr...), och det var så tillfredsställande att titta ner i korgen och kolla på alla fina färger som jag lyckats hitta!
 
Pasteller var visst den gemensamma nämnaren, och textilier! Jag glömmer ofta att kolla på tygavdelningen på loppisar, fast jag vet att man kan göra riktiga fynd där (jag köper tex alla mina gardiner, dukar och sängkläder på loppis), men nu var det 1 kr för alla dukar på Röda Korset i Strömsund. Tyvärr så hittade jag bara en duk där...
 
Ett par små skålar att ha sushisoja i, dom är alltid bra att ha. Jag har ett par i tjock keramik, ett par tunna i färg fanns det alltså en lucka för i porslinssamlingen! Ett litet tefat från Stavangerflint fick också följa med (1 kr!), jag gillar att det inte är en urgröpning för koppen, fatet blir flexiblare då! Nu fungerar det som vilken liten assiett som helst, och det är som en sån jag kommer att använda mitt lilla tefat - perfekt för en kaka eller två, till exempel!
 
En honungsbjörn i glas var för söt för att lämna kvar, och min flytande honung fick direkt flytta in i den. Keramikfisken är helt fantastisk, trots att den tappat lite färg på stjärten. Jag tänkte amerikanska retrobadrum när jag såg fisken, för kolla:
 
Den är gjord för att hänga på väggen! Som vas vet jag inte om den är en sån bra idé, själva fisken drar all uppmärksamhet till sig, så man glömmer att titta på blommorna. Kanske några gröna kvistar, bara?
 
Ett pastelligt påslakan var så fint, så det fick följa med hem - jag lade märke till sist jag bytte i sängen, att ett av mina påslakan är väldigt tunnslitet, det är bara en tidsfråga innan det går sönder.
 
Ett urblekt, men fint, örngott, ett jättefint förkläde (det hamnar i retroloppislådan!) och ett rosarandigt tyg, som jag ska sy till gardiner, tror jag. Jag hittade ett blått tyg med vita prickar i tygskåpet när jag tömde det, jag funderar på om jag inte ska kombinera dom båda tygerna i samma gardin.
 
En jättefin löpare, perfekt kombination av retro och rosa! Den hamnar på bordet när jag byter ut grejerna där nästa gång!
 
Och så min duk för 1 kr, fast det är ju ingen duk egentligen, det är en bordstablett. Tyvärr bara en, men vill jag duka tjusigt för mig själv nångång, så är det svårt att hitta något tjusigare än den här!
 
Jag gick tillbaka till RK Strömsund ett par dagar efteråt, då hittade jag den här vrilskålen. Jag har kollat efter vrilskålar i flera år, antingen så är dom inte så fina, eller så är dom dyra. Den här är lite i minsta laget, men den är fin och priset var godkänt.
 
Dessutom så saknar jag en bra godisskål (lakritsskål, borde jag väl kalla det, för jag äter nästan bara lakrits), och den här funkade hur bra som helst! Tur att jag alltid har boho i bakhuvudet, även när jag mest har lust att tex inreda med en massa färg (som nu), för annars så skulle jag ha gått förbi den. Det som inte intresserar mig för stunden, blir jag helt blind för, ögonen blir helt inställda på mitt nuvavrande fokus. Den här skålen hade jag ångrat om jag inte köpt, tror jag, kanske inte den närmsta tiden, men absolut när jag vill plocka in mer boho hemma igen. Och boho återkommer jag alltid till!
 
Det är inte riktigt mars än (fast man kan bli lurad av vädret ute, det har varit plusgrader i flera dagar, luftvärmepumpen har tinat fram, men jag måste gå ut och hjälpa takraset framför bron på traven - solen kommer inte åt nordsidan i skuggan av huset), men jag spelar ändå min marslängtanslista. Den är riktigt trevlig, så många bra låtar!
 
 

Kommentera här: