en gul kaninmugg, ett rejält mönstrat lapptäcke och paddington

Idag är det fredag, på fredagar brukar jag för det mesta lista veckans internetfavoriter, men inte idag - jag orkar helt enkelt inte fundera över vad jag har gillat lite extra i veckan! Istället så ska jag dela med mig av några riktiga färgbomber, inte mindre än tre stycken:
 
Vi börjar med den fina muggen jag hittade på Konsum igår. Den stod på en hylla med blandade påskmuggar (jag stod och vägde mellan den här och en rosa med en påskkyckling, och bestämde att den här är gångbar året runt, så den är ett bättre köp), men jag tycker inte att den är superpåskig. Färgglad och fin, skulle jag hellre säga. Finns kycklingmuggen kvar framöver, så blir det en sån också, priset var riktigt bra, och jag har inte en enda påskmugg - däremot femtielva julmuggar... Jag köpte också en liten pensel och små rollerhuvuden igår, så jag ska sätta igång med att grundmåla snickerierna när orken dyker upp. Malin ska hämta tapeterna imorgon, så det är bara att börja göra allt som ska göras innan det är dags att börja tapetsera - när det nu blir. Och ja - innan jag bestämt mig för färg på snickerierna, och innan tapeterna är här, så fyller jag på köket med all färg jag kan hitta. Som muggar med söta kaniner på!
 
Tidigt imorse var jag upp och rensade ut en massa garner jag aldrig använder, och flyttade mina tyger till garnkistan (i tygskåpet ska jag ställa mina pyntiga grejer - som sagt så är planen att förbereda så mycket som möjligt innan det blir dags att tapetsera, och en del av planen är att ta ner överskåpen och byta mot öppna hyllor, och innan skåpen ska ner, så ska jag tömma så mycket som möjligt ur dom, som mina pyntgrejer som fyller två hörnskåp). I garnkistan så hittade jag en hög med tyglappar, som jag klippte till för en massa år sedan (jag tänkte på dom bara härom dagen, så det var bra att jag hittade dom, utan att ens behöva leta!), och när dom ändå var hittade, så pusslade jag ihop dom...
 
Och sydde ihop dom! Alltså, det blir så fint när alla sömmarna är pressade! Lapptäcket är väldigt litet, jag hade inte så mycket tyg, och jag ville inte blanda ut mönster och färger med ännu fler mönster och färger (jag hade i och för sig kunnat ha ett enfärgat tyg varannan lapp, det hade säkert funkat). Hade jag haft småbarn, så hade det passat perfekt i spjälsängen. Hade jag haft en zigenarvagn så hade det passat helt perfekt in i stilen... Nu ska jag leta reda på tyger som passar till, och sy remsor runt lapptäcket, för att göra det lite större, och så ska jag hitta något som passar att ha som baksida, och så själva fyllningen mellan tyglagren ska förstås också köpas. Det här blir inte klart idag, eller imorgon eller ens den här månaden. I sommar kanske, eller i vår med lite flyt! Men att ha sytt ihop alla lappar är en bra början!
 
 
Igår kväll så kollade jag på pinterest efter bilder från Amélie från Montmartre, i filmen bor hon i världens underbaraste lägenhet, och jag har långt om länge gjort en pinterestanslagstavla bara med bilder från den lägenheten. När jag sökte bilder från Amélies lägenhet, så dök det upp en massa bilder från huset i Paddington, och det såg också helt magiskt ut! Jag har inte sett filmen förut, så planen för i eftermiddag är att kolla om den fortfarande finns kvar på netflix. Jag var också sugen på att baka kladdkaka med dulce de leche idag, men vill samtidigt inte slösa bort det på bara mig - jag har skjutit upp det i väntan på att få påhälsning nån gång (det verkar inte hända, tyvärr...). Jag menar inte att jag inte är "värd" kladdkaka, utan att det för det mesta slutar med att kakan blir gammal och måste slängas, för jag hinner inte äta upp den i tid. Synd att slösa bort godsaker så! Så det blir Paddington och ännu en kopp te istället, men det är ok - jag har ätit en massa godis i veckan, det är inte synd om mig alls... 
 
Dagens soundtrack har hållit mig sällskap medans jag har sytt idag - det funkade hur bra som helst! Det svänger såpass att sypeppen hålls uppe, men jag kan inga låtar, så jag kan inte sjunga med så att jag glömmer bort vad jag håller på och syr - jag tappar koncentrationen lätt som bara den, dumt att utmana ödet i onödan. Undrar ni förresten vad i hela friden psychobilly är, så är det som en blandning mellan rockabilly och punk, skramligt och svängigt, och med en snygg vintage horror-estetik till det. Jag gillar det, men lyssnar alldeles för sällan - jag lyssnar ju mest på väldigt tillbakadragen bakgrundsmusik när jag läser, psychobilly är ingen vidare läsmusik, inte för en som ha koncentrationssvårigheter i alla fall... Men nu ska jag i alla fall koka mera te, och kolla om jag hittar Paddington...
 
 

Kommentera här: