om köksskåp, gardinplaner och bilreparation

Det går inte att ta miste på att vi är i april! Det är minusgrader och snö, plusgrader och vind, det är en liten skymt av solen, men tyvärr ingen värme än - våren har helt enkelt svårt för att bestämma sig! Men den verkar följa trenden dom senaste åren, dvs våren är tidig, men kall. Som jag längtar efter lite värme, och efter att bli av med snön! Jag behöver ta mig in i förrådet, men det är en stor snödriva framför dörren, och eftersom det är bara takras i drivan så tänker jag inte ge mig på att skotta bort den. Kompakt är bara förnamnet! Men - våren är sakta men säkert på gång, vågar jag inte tro på det annars, så fick jag bevis igår kväll. Den första tussilagon! Hurra!
 
Ett annat hurra - jag ser ut att bli av med överskåpen! Men det är hittills bara en intresserad, så han kommer att göra ett fynd. Å andra sidan så kommer han och tar ner skåpen också, och bara det är värt mycket - jag skulle nästan kunna betala pengar för att leja nån att göra det. Ja, om jag hade pengar att betala med alltså... Så jag har hållit på och röjt i köksskåpen, för att kunna tömma överskåpen, det är bland annat därför jag behöver ut i förrådet - jag har packat ihop en kasse med mina mässingskrukor, dom behöver inte stå och ta plats i köket. Nu är det två porslin kvar i två av skåpen, dom får dels åka ner i en låda, dels så får det som används mest stå på bänken, bara överskåpen är nertagna.
 
Jag satsar på att grundmåla klart snickerierna tills dess, så att jag kan ge mig på att spackla och grundmåla bakom överskåpen när dom är borta, det är i princip det som är kvar att göra nu, innan det är dags för snickerifärg och tapeter. Jag har kvar att grundmåla runt fönstren ett varv till, och en dörrkarm behöver lite mer färg också, så planen är att få det gjort i veckan. Det är inga jättejobb, det jobbigaste känns att vara att tömma fönstrena...
 
Jag hade tänkt sy nya gardiner till köksfönstren, jag har ett rosarandigt tyg som kommer att passa jättebra i köket när det är klart, jag hade tänkt kombinera det med ett blått tyg med vita prickar, för att det ska "hända" lite mer med gardinerna (dom rosa och vita ränderna är smala, så på håll känns tyget mest enfärgat ljusrosa), men jag har för lite av det prickiga tyget. Jag kollade igenom tygförrådet, och jag har inte ett enda tyg som passar till det randiga... Däremot så hittade jag en grönmönstrad gardin som också skulle vara fin i köket, jag tänkte att om jag delar på den, så kommer den att passa. Fast när jag delade på gardinen, så visade det sig att den blir för smal, och jag behöver kombinera den också med något annat tyg, och jag har förstås inget som passar... Så nu blir det inga gardiner sydda, fast jag har tyg till två halva uppsättningar gardiner. Typiskt!
 
Ett annat typiskt - jag fick äntligen tag på någon på verksta'n, efter att ha ringt och ringt förra veckan, utan att få svar. Nästa vecka ska dom fixa det som inte gick igenom besiktningen, ca 2500 kr kommer det att kosta, fast då inkluderar det ombesiktningen också. Men det är pengar som hade behövts till något annat (som mat och bensin och sånt), inte till att laga bilen, men om jag inte lagar bilen och besiktar om den, då får jag körförbud och har ingen bil alls... Eftersom det trots allt är billigare månadskostnad att köra bil än att åka buss, så är buss inget alternativ, så om jag inte har bilen så blir jag fast här hemma ännu mer än vanligt. Men jag tänker sura och tjura en hel massa över att bilen måste lagas, och att det blir så dyrt, för sur och tjurig blir jag av bara tanken.
 
Å, och så behöver dom ha bilen hela dagen, från 8 på morgonen tills på eftermiddagen, och jag tar mig inte hem emellan eftersom att buss kostar en massa. Så jag måste fördriva en hel jäkla dag inne på byn, och med hunden med mig, och med coronadistansiering som den är, så är det inte helt lätt att hitta något att fördriva tiden med.
 
Så ja - jag är jätteglad över att bli av med överskåpen (det har jag velat sedan jag flyttade hit!), jag är glad över att min köksrenovering går framåt, sakta men säkert, jag är mindre glad över att jag inte kan sy gardinerna som jag tänkt, och att jag måste låta laga den jäkla bilen. Aldrig får man vara helt glad, alltid är det nåt jäkelskap!
 

Kommentera här: