loppislördag - önskade loppisfynd

Dagens loppislördag blir lite annorlunda - det har inte blivit mycket loppisfyndande dom senaste två veckorna, och det lär inte bli det framöver heller, bilen ska lagas för sådär 2500 kr nästa veckan, då finns det inte utrymme för några andra utgifter på ett tag. Men jag tänkte prata loppis idag i alla fall!
 
Jag har tre teman i mitt tallriksskåp - dels boho/70-tal/keramik, dels svartmönstrat/landskapsmotiv/antikt, dels det här - färgglatt och mönstermixat. Just nu är det här favoriterna! Allt är köpt på loppis, utom assietterna med röd och rödrosarandig kant, dom är köpta nytillverkade (den röda är en miss, jag beställde sex av dom randiga, och fick fem randiga och en röd, när jag sade till, så fick jag en till randig, men fick behålla den röda - helt ok!), det är Love Birds från Pip Studio, och efter att ha varit hopplöst svåra att få tag på, så har dom börjat tillverkas igen. Hurra! Dom två stora tallrikarna med fågelmotiv är från slutet på 1800-talet, resten är betydligt nyare.
 
Det ser inte ut som att jag lider någon brist på tallrikar, men jag känner ändå att jag skulle behöva lite tillskott i skåpet. Jag har bara två av dom större tallrikarna, och jag har bara pyttesmå djupa tallrikarna (dom med pastellkant), sk desserttallrikar, så jag skulle vilja hitta några fler stora flata, och så några större djupa. Och så några skålar, gärna typ franska café au lait-skålar. Assietter däremot saknar jag inte - jag har sex av dom rosarandiga och sex av dom med blå kant, och så har jag en hög mindre assietter/tefat som inte är med på bild... Av någon anledning så är det assietter som är lättast att hitta på loppis!
 
Men ja - efter att ha svamlat lite om mitt porslin, så tänkte jag visa lite fint som jag hittat på pinterest. Exakt just såna är nog rätt omöjligt att hitta på loppis här, men drömma och önska kan man ju alltid. Och även om jag inte hittar någon sånt här, så kan jag ju hitta andra fina tallrikar och skålar!
 
 
 
 
Gamla franska café au lait-skålar är helt fantastiska, det finns så många olika, och dom är fina mest allihop! Dessutom är det en bra storlek (eller ja, det finns i flera storlekar, från rätt liten till ganska stor), om man tänker "normal"-storleken - bra att äta frukost ur, bra att röra ihop såser och röror i, bra att vispa ihop en omelett/äggstanning i, osv. När jag kikar på dom på pinterest, så kommer jag på - jag tror att jag haft ett par förut, men jag har gjort mig av med dom i nån utrensning. Jag minns inte hur dom såg ut, minns mest formen...
 
 
Här känns motivet ganska traditionellt, men färgerna gör tallrikarna speciella. Jag gillar när man hittar nya tolkningar på något gammalt!
 
 
Dom här tallrikarna är från 1854, men dom kunde lika gärna ha varit gjorda idag! Jag älskar dom - så helt galet maximalistiska, för mig så är dom perfektion. För den som föredrar vita tallrikar, för att dom "låter maten spela huvudrollen", för den personen så är dom här tallrikarna rena mardrömmen!
 
 
 
Lite Pyrex skulle jag gärna vilja hitta till tallrikshyllan! Just nu dras jag av någon anledning till rosa porslin, men annars så finns ju pyrex och annat glas-"porslin" i andra färger, och alla är fina! Den mörkrosa på översta bilden är flamingo pink border, och jag upptäckte bara härom dagen, att min pajform är en "riktig" Pyrexform (vilket inte är helt lätt att hitta här, på loppisar brukar jag mest hitta andra varianter på eldfasta glasformar, jag kallar dom allihopa för Pyrex ändå, folk vet vad man menar då), av just den här varianten, en flamingo pink border. Den vågiga på nedre bilden är Hazel Atlas pink crinoline, jag gillar att dom är så överdrivna i formen med sin vågiga ballerinatyllkjolskant. Sånt här hittar man tyvärr sällan på loppis i mina trakter (men mirakel sker, uppenbarligen!), men drömma kan man ju alltid!
 
 
Dom här är nyare, men inte lättare att hitta här - amerikanska varuhuset Williams Sonoma har gjort den här fantastiska serien Famille Rose, och varenda del är fantastisk (och mer än lovligt suddig, sorry!).
 
När jag kollar på alla pins som jag sparat, så är det faktiskt väldigt lite retro (förutom Pyrex, men det är väldigt osvensk retro, inte mina vanliga retrofavoriter), det är betydligt mer antikt, och krulligt och överdådigt och maximalistiskt och tokmönstrat. Jag skyller helt och hållet på mina rödrosarandiga Pip Studio-tallrikar - när jag tänker på vad jag vill kombinera dom med, så tänker jag inte stramt, enkelt, grafiskt (inte ens Rörstrand/Gefle/Gustavsberg-sortens enkelhet, som ändå är rätt mönstrad, men allt annat än "krullig"), utan jag vill kombinera dom med ännu mer färg och mönster. More is more, helt enkelt, och mycket färg och mönster gör sig bäst tillsammans med ännu mer färg och mönster. Mot något stramare och enklare, då ser det nästan lite vilse ut - tycker jag! Så ja, jag hoppas att jag hittar något fint till porslinsskåpet i sommar! Ja, eller porslinshyllorna blir det ju, bara jag blir klar med köket nångång! Jag köpte glasfiberremsa idag, så jag kan börja fixa väggen där köksskåpen satt. Men det är ingen brådska med det, jag ska måla och tapetsera i ätdelen av köket först, det som jag känns säker på. Så får jag jobba mig upp till att fixa till skåpväggen senare!
 
I brist på retro porslin, så kör vi ett retro soundtrack idag:
 
 

Kommentera här: