lekfulla detaljer

Jag nämnde ett par gånger igår, att lekfullhet är något jag gärna ser i mitt hem - en del skulle kalla det barnsligt, och undra när jag tänkt växa upp egentligen (på den frågan är svaret aldrig!). Jag vill inte att mitt hem ska se så jäkla vuxet ut, vuxet är ofta lika med seriöst, allvarligt, tråkigt... Och jag känns inte speciellt vuxen heller - jag lär aldrig sluta läsa barn-/ungdomsböcker och lär aldrig sluta se tecknat eller julkalendern, och lär aldrig sluta falla för gulliga saker...
 
Jag samlade ihop lite av det jag har liggande runt omkring på nedervåningen (det finns alltså mer uppe...), och det blev ett gäng. Ändå så har jag gjort mig av med det mesta av min samling - jag bytte grejer med tjejer runt hela världen förut genom en sida som heter gimmeyourstuff (den finns kvar, men verkar inte aktiv längre), man skrev en önskelista, och sedan tog man kontakt med varandra och arrangerade byten. Kollar jag tillbaka på min gamla blogg, så fick jag en hel massa paket, med en hel massa roliga saker! Jag önskade huvudsakligen japanska grejer, bentolådor och -tillbehör, Sanrio/San-X/Cram Cream-grejer, brevpapper, godis och snacks, handarbetsböcker... Allt möjligt roligt! Det hade varit superkul om jag hade haft kvar allt, nedpackat i en låda, bara att gå igenom när jag var på det humöret, men tyvärr så har jag sålt nästan allt... Men lite grejer har jag kvar (en del är kvar bara för att jag inte fått det sålt, som väskorna, bentolådorna/-tillbehören, pez-figurerna), och dom är jag glad för! Vi tittar lite närmare!
 
Cram Cream är min favorit av dom japanska kawaii-märkena, jag hade en massa dekotejp (föregångaren till washitejp, washitejp är mönstrad maskeringstejp, dekotejp är mönstrad "vanlig" tejp, och jag hade MASSOR), små plastbrickor, kassar (jag har i och för sig några sådana kvar ute på dasset), stickers, mm - nu har jag bara några grejer kvar, som dom här tre små väskorna (eller dom två översta i alla fall), tygkassen och den rosa lilla brickan med pudlar. Av Sanrio-figurerna är inte min favorit Hello Kitty, utan den här - Cinnamoroll, en vit hund med långa öron. Just den här mysko grejen, är en doftdosa, det låg en citronbrikett inuti som spred citrondoft. Bredvid ligger en väsketikett, på baksidan finns det utrymme att skriva sin adress, och så fäster man den sedan på sin resväska.
 
Tre PEZ-figurer, och en väska med Kogepan. Den väskan, liksom den gröna väskan med kattmotiv, köpte jag på Dona's Shop på St Paulsgatan på Söder i Stockholm, gissa om det tog tid att bestämma mig för vilken väska jag skulle köpa - det fanns massor att välja på! Den svartvita (felstavade!) Monokuro Boo-väskan fick jag i en swap, likaså den lilla gröna börsen och den turkosa sminkväskan med Hello Kitty (liksom mycket annat på bilderna). Det lilla plastlammet är köpt för inte så längesedan på Röda Korset i Strömsund, och ett bra exempel på att det inte måste vara japanskt för att vara gulligt!
 
Den lilla ponny-symaskinen är köpt på facebook, och är alltså också härifrån Ström, och är från 80-talet gissar jag.
 
Två bentolådor (dvs japanska lunchlådor) är allt som finns kvar av min samling (å, jag hade massor av fina, bland annat en med sheriffmotiv och Hello Kitty, den saknar jag!), och ett gäng tillbehör till dom. När dom packar bentolådor till barnen i Japan, så är det en stor grej, dom formar maten till motiv och scener och figurer, och sås och smaksättning har man i små flaskor eller små burkar (som dom på bilderna ovan), dom små "spetten" är för att hålla saker på plats, eller för att sätta tex grönsaks-/fruktbitar på, eller för att sticka i tex en köttbulle. Jag har kvar ett gäng tillbehör, men jag har sålt bort massor av dom också genom åren. Jag tycker fortfarande att bentolådor är supergulligt och en kul grej, och ett bra sätt att få i sig en bra lunch (det finns "regler" för hur man packar en bento, följer man dom så får man i sig en varierad, näringsriktig lunch), men det känns rätt meningslöst att lägga krut på att packa en bentolåda, när jag aldrig äter någon annanstans än hemma...
 
Dom små risskedarna i porslin med Hello Kitty-motiv, dom använder jag i alla fall ofta - jag har en sked i strösockerburken och en i saltkaret!
 
Dom här var det som fick mig att börja fundera på att samla ihop mina gulliga saker hemma, och skriva ett inlägg om dom - jag hade sådana här mini-postits förut också, fast med andra motiv, men dom är förstås också sålda... Dom här hittade jag på Dollarstore i vintras (det finns fortfarande kvar här i Ström, men kanske inte alla motiv), kom kostade en tia för två stycken, man kan använda dom för att markera en sida i en kalender, eller som bokmärke i en bok, eller vad man nu kan hitta på. Jag tänkte ha dom som bokmärken, ifall jag har hjärta att använda dom... Det är problemet, när jag köper fina grejer som kan ta slut - jag har svårt för att överhuvudtaget använda dom...
 
Så mitt tips idag - tillåt er att släppa in lite lekfullhet, lite barnslighet i erat hem! Det behöver förstås inte vara japanskt och kawaii, som jag har fastnat för, det kan vara vad som helst! Knasig kitsch, Star Wars-/lego-/Pokémon-/My little pony-figurer, vintageleksaker, gamla Barbiedockor, muminmuggar (eller Mupparna-muggar, som jag samlar på), Märklintåg, Lotta-böcker - vad som än gör dig glad! Men att släppa fram lite av ditt barnsligare jag, det kan bara bli bättre av det!
 
Dagens soundtrack är på temat kawaii, soundtracket till Rilakkuma & Kaoru på netflix (supergullig serie, jag har tipsat om den förut, se den!). Jag ska äta upp dom sista sushibitarna (jag blev sugen på det efter att ha plockat fram alla mina japanska grejer, så jag slängde ihop en rulle), och så tror jag att jag ska titta lite på bento-videos på youtube, i alla fall medans jag äter. Sedan fortsätter jag nog ryggläge med bok på soffan, precis som jag gjort dom senaste dagarna - sedan jag tapetserade köket så gick luften ur mig helt...
 
 

Kommentera här: