sockstickning som inte går helt enligt planerna...

Jag känner mig helt i tiden, som gick och drog på mig en förkylning i veckan - fast tidens snackis är i och för sig inte förkylningar, utan Coronavirus (som jag är väldigt säker på att jag inte har - jag har bara umgåtts med förkylda syskonbarn). Ljuset i tunneln? Det är inte den värsta förkylningen jag nånsin haft (ta i trä), och förhoppningsvis är den nästan borta om ett par dagar, när jag ska in till doktorn i Östersund. I Östersund så hittade jag också en secondhandbutik som säljer på kommission, så jag ska prova att lämna in en kasse kläder och några väskor bland annat, får se om dom tar emot dom, och om dom i så fall blir sålda - håll tummarna för mig!
 
Fast nu tänkte jag varken prata förkylning eller Östersund eller begagnade kläder, nu blir det garn och stickning. Jag började på ett till par sockar, för att få loss garnrester till min restgarnsfilt, och dom går inte alls enligt planerna.
 
Det är inte att dom inte blir bra, det blir dom, men det vinröda garnet räcker inte så långt som jag planerat - faktum är att det är i princip slut efter den första sockan (det räckte till två små rutor och början på en större, sen jag stickat klart sockan). Det räcker alltså inte till socka nummer två. Då har jag två alternativ - köpa ett till garnnystan, eller att använda rosa garn istället för vinrött till socka nummer två. Eftersom det inte står på kartan att köpa mer garn innan jag använt upp det jag redan har, så blir andra sockan rosarandig, istället för vinrödrandig... Tur att jag inte är främmande för att missmatcha!
 
Dom här garnerna, bland en hög andra, ligger och väntar i garnskåpet, jag har haft dom ett bra tag, minst ett år, kanske två, och har inte försökt mig på dom än. Det är Socki Fine från adlibris, nu kostar ett nystan från 28 kr, vilket är otroligt billigt för sockgarn, och dessutom så är garnerna jättefina! Jag vet inte hur dom ser ut uppstickade, dom flerfärgade vet man aldrig med förrän man har dom på stickorna, men dom ser väldigt lovande ut som nystan. Nästa par sockar blir av något av dom här garnerna, dom senaste fyra paren har varit randiga, så jag vill göra något mer enfärgat, men med struktur istället, flätmönster till exempel.
 
Det här är ett annat garn jag vill hitta på något med, det är ryagarn egentligen, jag vet inte hur det fungerar att sticka med, men det är överraskande mjukt. Jag fick en låda med blandade garner efter momma, och det här är några av dom, och jag vill gärna göra något fint och användbart med dom. Nånting som påminner om momma när jag använder det. Jag har också ett par av hennes påbörjade sockar, jag vet inte om jag ska göra klart sockarna, eller om dom ska få vara kvar halvfärdiga, med hennes händer som dom sista som rörde vid dom. Det är ingen brådska att bestämma mig, garnet går ingenstans, och jag tänkte också vara kvar ett tag till.
 
Och apropå garner, jag har ju en hög med garn som ska bli till en tröja eller kofta, jag har funderat och letat hur mycket som helst, men kan inte bestämma mig. Jag trodde att jag begränsat mig till två alternativ (som jag inte har råd med just nu), men när jag tittar tillbaks på mina favoriter på ravelry nu, så kommer jag inte ihåg vilka två... Så jag har nog inte kommit så mycket närmare ändå... Jag bad om tips i en facebookgrupp idag, och tipsades om Järbos och Novitas hemsidor, och där hittade jag några alternativ till (gratis mönster, vilket är av nöden), men inget solklart wow. Så jag fortsätter att sticka sockar, och fortsätter att leta tröjor/koftor. Känner jag mig själv rätt, så kommer det att sluta med att jag sitter och stickar ylletröja precis när det börjar bli riktigt varmt ute...
 
Dagens soundtrack går via ögonen idag, istället för via öronen - ska man sticka, så är det viktigt att ha något bra att titta på. Senaste och sista säsongen av iZombie finns på netflix nu, gillade du dom tidigare så är det bara att köra vidare. Har du inte sett serien förut, så gå tillbaka till första säsongen - iZombie är en rolig zombieserie, till och med jag som inte gillar zombies gillar den!
 
 

Kommentera här: