vintersolståndshälsningar!

Idag är det vintersolstånd, årets kortaste dag och årets längsta natt, och det är idag som julen egentligen handlar om (och det är därför Jesus födelsedag firas nu - hans födelsedag flyttades till en redan existerande högtid, för att lättare få folk att acceptera den nya religionen). I alla tider så har man firat idag, för från och med idag så vänder vintern, ljuset kommer sakta tillbaka, dagarna blir längre och längre. Istället för att skriva ett långt inlägg om vintersolståndet, så tänkte jag bara länka till mina två tidigare inlägg, här och här.
 
Och så tänkte jag passa på att visa den första av årets hemgjorda julklappar - till väninnan Karin gjorde jag en korp att hänga i granen, den är gjord av svart läder som jag broderat på, med inspiration härifrån. Korpen är förstås en gammal symbol, Oden hade sina två korpar, Hugin och Munin, tanke och minne, som han skickade ut i världen att kunskapa å hans vägnar. Karin har ett extra gott öga till korpar, så jag gör gärna saker med korpar på till henne (hon fick en korp förra julen också).
 
Dagens soundtrack blir förstås också på temat vintersolstånd:
 
 

Kommentera här: