skuffar undan julen på köksbordet också

Även köksbordet kändes rörigt av julpyntet, även om just Alice-granen inte är det juligaste av mitt pynt, och jag ändrade om det idag. Alice fick flytta på sig, julduken åkte i tvätten, och det blev blått och grönt och mässing och svart istället. Jag började helt enkelt att ställa fram saker, och fortsatte tills det kändes bra!
 
Duken är en gardin, som är för kort för att användas som just det - som duk så funkar den! När man har småplotter, då är det bra att samla ihop det på en bricka eller ett fat, då känns det planerat och betydligt mindre rörigt!
 
Jag försöker att samla ihop alla pryttlar inom en tänkt yttre ram - faten till vänster bildar övre vänstra hörnet, pedistalen och vaserna balanserar det till en fyrkant, och teakfatet förlänger den formen till en rektangel. Sprider man bara ut allt hipp som happ, då blir det rörigt!
 
På teakbrickan står ett par ljusstakar i grönt malakitglas, tre olika rökelsekar i mässing, två små teburkar från Jacksons of Piccadilly och en liten bjällra längst ner till höger.
 
@ikafyndar är mästaren på att stapla fat och skålar till fina högar - det är svårare än det ser ut, att få till det bra! Här har jag staplat ett tennfat från 1862, ett tungt glasfat i blått och brunt (jag tycker att det känns Italien, men jag är för dålig på konstglas), en gammal sexkantig träskål med kulfötter, och så en liten ljusstake längst upp - det är ok, men det är långt ifrån mästarklass på min hög!
 
Den vita piedestalen är egentligen en ljuslykta vänd upp och ner, och den är det enda nytillverkade på mitt bord, jag köpte den på Dollarstore för flera år sedan. Blomman ovanpå är en slags philodendron, som jag fått som stickling. Det tog lång tid innan rötterna kom, och det tog ännu längre tid innan den började växa, men nu är det rätt bra fart på den!
 
Den lilla samlingen grå/svarta glasvaser har bara råkat hända - jag har hittat billiga vaser i fina former, och så har alla råkat vara gråtonade. Helt ok för min del! Mitt mål är inte att skaffa en jättesamling vaser, utan hittar jag någon i grått/svart glas som ser ut att trivas med resten av samlingen, och som min lilla plånbok har råd med, ja då slår jag till. Annars så räcker det bra med dom här tre också!
 
Det är så märkligt, när jag hade julgrejerna framme, så kändes det så rörigt och stökigt, jag blev helt stressad och slut i skallen. Nu, när jag har mina "vanliga" grejer framme, så är dom minst lika många (antagligen fler!), men det känns lugnare med dom ändå. Kanske det är som jag funderade igår, jag klarar ofta inte att ta in "ny" information, det blir överbelastning i skallen då (jag är utmattningsdeprimerad sedan många år) - hur mycket jag än gillar julen, så är den såpass liten tid av året, att den inte hinner kännas som vardag, den blir inte en gammal bekant. Alla mina andra saker åker in och ut ur mina prylskåp hela tiden, beroende på vilket humör jag är på, och hur jag känner för att inreda, och även när jag ställer fram nyfyndade grejer, så omger jag dom med gamla bekantingar. Vad tror ni, överanalyserar jag (det är i och för sig inget ovanligt), eller kan det ligga något i mina funderingar?
Alice-granen är förresten inte på något sätt bortplockad, jag bara flyttade på den en liten bit - från köksbordet (kolla här och här för hur det såg ut), till det lilla bordet framför köksfönstret. Ja, och så ställde jag undan ett gäng av sakerna som hade stått på bordet med granen. Några får stanna kvar, som synes, men den röda tekannan, dom två böckerna, flamingoljuslyktorna och glasflamingon, och dom små kopparna, är alla undanställda. Det får helt enkelt inte plats så mycket på mitt lilla bord!
 
Jag lyssnade på Lenka igår, det blir ett bra soundtrack för idag!
 
 

Kommentarer:

1 Elin:

Jag tror inte alls att du är ute och cyklar! Min terapeut sa: "Det blir oroligt i huvudet på dig när det är för mycket inredningsmässigt" och det måste vara därför jag mår bäst av att vara minimalist. Nu menar jag inte att man behöver vara det men jag tror absolut att saker som är "nya" kan störa mer än det man är van vid, för oss som är känsligare. Jag har därför skalat bort saker tills jag inte "märker av dem" hemma och när det är jul plockar jag bara fram julgranen, inget annat pynt.

Svar: Skönt att höra att jag tänker på rätt spår, det känns ändå bättre när man har en förklaring på varför saker inte funkar! 😊
Miss Kitten Heart

Kommentera här: