halvvägs tillbaka till vardagen

Själva julhelgen är över, nu är det bara nyår kvar, och så är det vardag sedan. Inte för att det märks så stor skillad här hos oss - jag har firat en lugn och skön jul med det här gänget (om det är nån som funderar på om jag bytt gardiner lite snabbt mellan bilderna, så nej - jag hade bara ingen ny bild på Bosse, den är sedan i somras...), sträcktittat på snart fyra säsonger av Legends of Tomorrow (bara en kvar nu, sedan tror jag det blir Karate Kid), ätit en massa mat...
 
Och så har jag gjort sånt som andra gör före jul - rensat avlopp och knäskurat trappen och skottat snö... Eller ja, snöskottning måste ju göras när det behövs, men idag skottade jag gården ordentligt, hela gården, inte bara en bit i taget, som jag gjort hittills i helgen. Och när jag ändå hade den energin, så bakade jag en sats bullar också, så snart blir det nybakta bullar och te - det känns som en bra belöning efter snöskottningen! Och imorgon ska jag åka på tippen - fast det är nästan också som en belöning, jag älskar hur bra det känns att ha slängt en massa återvinning!
 
Jag fick också en tanke, eller en ihågkomst - jag har ett fint, bohemiskt silverbord, köpt på Zara Home när jag köpte huset, och det har stått bortglömt i sovrummet i några år. Nu plockade jag ner det, och flamingolampan (också från Zara Home) fick flytta från köksbänken till silverbordet. Vips, så fick jag inte lite mer bohokänsla i vardagsrummet! Jag pulsade också ut till förrådet (inte helt genomtänkt så tog jag med mig Alice, jag tänkte inte på hur mycket snö det var - hon hade snöbollar på hela benen och magen, hela hon försvann i snön) och hämtade in den vita lampskärmen som följde med flamingolampan när jag köpte den, och bytte ut den gamla lampskärm jag använt dom senaste åren. Den lampskärmen fick flytta till min gröna lampa i köksfönstret i stället, och ska jag kolla om jag inte har en liten lampa att ställa på köksbänken, istället för flamingon - det blev väldigt mörkt i köket nu... Men bara genom att flytta på några saker, så blev det lite förnyelse hemma, precis vad jag har önskat mig ett bra tag nu!
 
Var jag lite mer sams med min symaskin (jag har en gammal jag fått gratis på facebook, har tyvärr inte kunnat hämta min symaskin hos reparatören än), så skulle jag sätta mig och sy lite också, jag skulle ha sytt en kanalfåll på mina julgardiner i vardagsrummet, och så vore det inte helt fel med nya gardiner i köket, men det är inget roligt att sy med gamm-symaskinen. Tråden går av hela tiden, jag får inte till trådspänningen, det finns bara raksöm och sicksacksöm... Den är bättre än inget, men den är inget nöje, tyvärr...
 
Ok, bullarna är gräddade, tevattnet är på spisen, ni får en vinterspellista (vi sätter punkt för julmusiken nu, tycker jag, fast jag inte hunnit till mina favoritlistor!), och jag ska titta på mera Legends of Tomorrow.
 
 

Kommentera här: