målarmåndag - en kik på sagan om isfolket-projektet

Idag är en efterlängtad dag, för min del i alla fall! Jag kan äntligen sätta punkt ordentligt på mitt måla-om-isfolketböckerna-projekt, för nu är dom inte bara färdigmålade (det var dom redan i början på året), utan jag har gjort en liten video också, där jag visar allihopa lite snabbt. Dokumentation är viktigt för mig, jag är väl inte Jungfru för intet, och finns det inte sparat på blogg eller på video, då finns det inte. Eller kanske inte fullt så drastiskt, men inte långt därifrån, faktiskt - jag vill ha allt prydligt sorterat och organiserat och dokumenterat, då känns livet lite lättare att leva.
 
En snabb sammanfattning: inför nyåret 2014, så kom jag på att jag ville ha ett konstprojekt, som skulle vara under hela året, och jag kom fram till att jag skulle måla om mina inbundna isfolketböcker. Böckerna tycker jag om, men dom vinröda pärmarna tyckte jag var riktigt fula, och jag tyckte att det kunde vara en kul grej att göra små konstverk av dom. Projektet tog inte ett år, utan sex år, men jag är ändå glad över att jag tog på mig det. Böckerna är numera helt unika, det finns ingen som har en likadan uppsättning av isfolketböckerna som mig, och det kommer aldrig att finnas det heller. Böckerna har fungerat lite som en art journal för mig, dom har speglat min konst för tillfället, vad som har inspirerat mig där och då (när jag kollade igenom filmen, så var det många djurfigurer med människohuvuden, tydligen så är det min grej!). En del böcker var verkligen en kamp, jag höll på länge med dom, blev helt låst ibland i flera veckor och månader. Andra böcker var så lätta att måla, penseln bara swishade över omslagen, och så var jag klar - världens underbaraste känsla! En del av böckerna är jag inte speciellt förtjust i, andra tycker jag riktigt bra om, och det speglar ofta dom böcker jag kämpade med och dom som bara flöt på.
 
Jag har använt mig av mixed media, akryl, hobbyfärger, collage, akrylmarkers - lite allt möjligt, helt enkelt! Jag började med att täcka omslagets yta med antingen gesso eller papper av något slag, sedan ett lager akrylfärg, sedan flera lager akryl, nån slags figur, kanske lite mera collage, osv - lite olika för dom olika böckerna, förstås! Och till sist så skrev jag bokens namn och nummer på ryggen, jag försökte att variera mig med färger och font, men det blev lite likartat ibland, vitt är väldigt tacksamt att använda på en färgad bakgrund...
 
 
Det är ingen lång video, tjugo minuter drygt, det är ingenting för att vara mig! Vill ni bara titta på själva böckerna, så spola fram en bit, jag svamlar litegrann i början, och i slutet likaså. Det är verkligen bara en snabbtitt på böckerna! Dessutom så glömde jag att säga den svenska titeln på ett par, men den går att läsa när jag håller upp böckerna. 
 
Jag kommer säkert att nämna mitt isfolketprojekt i framtiden, men just nu så känns det himla bra att äntligen sätta punkt! Jag ser fram emot nya konstprojekt i framtiden, men kommer definitivt att tänka mig för både en och två och tio gånger, innan jag tar på mig ännu ett mastodontprojekt som det här!
 
Det finns bara ett soundtrack som är möjligt idag:
 
 
 

Kommentera här: