förvandla hemmet till ett stort konstverk - eller många små!

Ikväll påminde en youtubevideo mig om nånting jag helt glömt bort - hur roligt det är att inreda med konst. Inte bara med tavlor och allt annat man kan hänga på väggarna (jag hänger upp allt möjligt, dels så ramar jag in tex frimärken, vykort, broderier, foton osv, dels hänger jag upp tallrikar, figurer, masker osv), utan att göra konstverk av bara vanliga saker. Jag har gjort lite sånt själv, men nu när jag tänker på det, så har jag gjort det alldeles för lite...
 
Jag gjorde om dom här två ansiktskrukorna för några år sedan, jag limmade den större på den mindre (helt enkelt för att dom passade som hand i handsken), och limmade sedan på ett tefat under, och sedan så målade jag om dom. Jag tycker betydligt bättre om dom som dom är nu! Mina ommålade isfolketböcker har ni sett förut, jag blev ju klar med dom nu i vinter, efter sex år. Jag tycker att dom inbundna bokpärmarna är så himla fula, så jag målade om allihopa, jag har inte på något sätt tolkat vad böckerna handlar om, utan bara målat det jag varit på humör för.
 
Det här är i och för sig tavlor, inte speciellt knepigt att ha en tavla på väggen, men jag ville bara tipsa om hur jag har målat dom, för det är lite annorlunda - jag har köpt billiga skräptavlor på loppis billigt, och sedan målat över dom, ram och allt, det blir lite roligare då. Dom här tre finns fortfarande kvar (det är bara sådär fem år sedan jag målade dom...), och är alla till salu, ifall nån skulle gilla dom...
 
Jag fixade en pinterestanslagstavla på temat "living with art", alltså att omge sig med konst inte bara på väggarna, jag vet inte hur jag kunnat låta bli att göra det tidigare... Jag har länge haft en med "wearable art", med kläder och smycken som konstverk, det är alltså på tiden att jag samlar ihop tips på inredning som konstverk också...
 
Det första tipset måste bli Wonderstrange arts' blogg, det är längesen den var aktiv, men dom hade en kategori som hette just living with art, och det är där jag fått inspiration till att göra sin omgivning lite mer kreativ. Den första bilden här är från ett gästinlägg av min kompis Audrey, som gjorde om ett bord:
 
 
 
 
 
 
Dom fyra sista är Ann's skapelser, en lysknappsgrej, ljuslyktor av dockhuvuden, en diskmedelsflaska och en lampskärm (jag tänkte själv innan, att en lampskärm vore helt perfekt att måla på!) - hon har alltid helt fantastiska idéer, ibland galna och makabra, ibland bara rakt av fina. Klicka på länken ovanför bilderna, så får ni se mer av hennes living with art! Förresten, jag är ju med på ett hörn på deras blogg också! ^_^
 
Innan jag avslutar för ikväll (måste skriva klart så att jag hinner med en kopp te innan det blir alldeles för sent), så måste jag dela The Average Artist's projekt, hon målar om pocketböcker med filmomslag - inte riktigt som mitt isfolketprojekt, men nästan!
 
Kvällens soundtrack blir min målarmusiklista:
 
 

Kommentera här: