goda grytor kokar långsamt, eller nu är äntligen tygskåpet ganska klart!

Det är drygt 1½ år sedan jag bar in det gamla köksskåp som jag hittat på väggen i vedboden. Rätt risigt skick, vilket är lätt att föreställa sig efter att ha bott i vedboden i några år (några på ett ungefär, jag har faktiskt ingen aning), men fint, eftersom det är en riktig 50-talare. Jag behövde ett skåp till mina garner och tyger, jag hade ett utrymme med plats för ett skåp, och just det här skåpet passade perfekt!
 
Jag vände skåpet upp-och-ner, för att få det lättillgängligare, och sedan gled det på plats som om det vore platsbyggt! Sedan fick det stå såhär, precis som det var, i sådär ett halvår, tills jag tapetserat vardagsrummet, och tills jag kom på vad jag ville göra med det. Till slut tapetserades luckorna med gamla Husmoderns från 30-40-talen, och jag fortsatte att fundera på vilken färg själva stommen skulle vara. När jag målade snickerierna i höstas, så var den frågan löst - samma färg som snickerierna var målade i, skulle fungera perfekt på stommen här.
 
Ser ni förresten vad vardagsrummet är olikt sig? Lite tapeter och lite färg gör stor skillnad!
 
Hur snyggt blev det inte? Jag ska fortfarande snygga till kanterna runt luckorna, eftersom det har blivit lite färgkladd där, men annars räknar jag mig faktiskt som rätt färdig!
 
Till vänster är förresten en av två vita ytor som är kvar i huset (tre, om man räknar köksskåp och städskåp också som en yta), det är skorstensmuren, så jag kunde inte tapetsera den, så nångång ska den få sig lite färg. Den skriker verkligen vitt i mitt lilla murriga vardagsrum!
 
Jag funderade på överkanten, om jag kanske skulle tapetsera den - i samma tapet som väggen, eller med tidningar, som på luckorna. Till sist kom jag fram till, att det blev bäst att helt enkelt måla den, det blev mer en känsla av en möbel då, och inte nån slags försök till trompe de l'oeil för att få det att se platsbyggt ut.
 
Jag pyntade lite ovanpå skåpet också, bara för nu, fast jag kommer att börja ta fram julgrejerna när som helst! Nu när jag ser bilden - katten är väldigt lämpligt placerad bakom hattgirlangen! =^_^=
 

Kommentarer:

1 Jessica:

Så pyssligt och klurigt!

Svar: tack!
Miss Kitten Heart

Kommentera här: