trollar fram fuskfisk och pratar växtförädling

Min kost har varit jättetråkig och ensidig den senaste tiden, för mina skåp är rätt tomma (sista dagarna innan pengar är alltid värst!), nu har jag i princip havregryn och ris hemma, och ketchup, senap, kryddor, smaksättningar osv - det vanliga, det som alla har fulla kylskåpsdörren. Jag funderade sålunda på vad jag skulle lyckas trolla fram med ris idag också, när jag kom på (eller om jag såg det i nån grupp på facebook, jag minns faktiskt inte) - mannagrynsf*sk kanske jag kunde få ihop, mannagryn har jag faktiskt också. Och jag lyckades faktiskt trolla med knäna, och har ätit jättegod fuskfisk till middag!
 
 
Det ser inte så roligt ut, och det låter mysko, men det var till min överraskning riktigt gott! Och det är säkert ännu bättre om man kan följa receptet - jag fick som sagt trolla litegrann för att få ihop det. "Fisken" görs av mannagrynsgröt med citron och dill i, jag fixade egen havremjölk genom att mixa havregryn, vatten och lite salt (det skulle vara olja i också, men det har jag slut på), jag har varken dill eller citron, utan ersatte det med gräslök och vit balsamvinäger. Panko att panera i hade jag faktiskt, fast jag tror att vanligt ströbröd vore bättre, och i brist på olja så stekte jag i teflonpanna (tyvärr fick jag inte den gyllene frasiga ytan som jag fått om jag stekt i fett). Potatismosen gjorde jag på dom sista potatisarna i grönsakslådan, och istället för en kall sås, så hittade jag en dressingflaska i kylen (den gick ut i november förra året, men det var absolut inget fel på smaken). Med havregryn, mannagryn, vinäger, gräslök, potatis och dressing fixade jag alltså en jättegod middag idag (som faktiskt smakar panerad fisk, med fiskkonsistens och allt!), som dessutom räcker till flera portioner till.
 
Tänker man utanför ramarna och är villig att experimentera lite, så går det verkligen att koka soppa på en spik! Och apropå att koka soppa - jag ska gå ut och plocka brännässlor nån dag, nässelsoppa är inte helt fel, och det gäller att passa på medan jag har kvar någon buljongtärning!
 
I sommar ska jag dessutom göra ett tappert försök att odla lite, något som varit mitt mål varje sommar. Jag har faktiskt stoppat ner lite potatis i köksträdgårdslandet, där har jag jordgubbar och månadssmultron också, tyvärr så vill sig inte kryddorna jag har satt där. Till och med mynta, som ju ska växa som ogräs, vill inte bli flerårig hos mig. Gräslöken växer som tur är, annars hade jag inte haft något att smaksätta f*sken med! Funderar också på att göra granskottssirap, det enda som behövs är granskott och socker, men funderar på hur brett användningsområde det har - det funkar som hostmedicin, men jag vill kunna använda den oftare än så om jag ändå tillverkar en burk. Maskrossirap har jag också velat göra i några år, det kallas vegansk honung, och det namnet förklarar tydligt hur det används.
 
Överhuvudtaget så skulle jag gärna vilja bli bättre på att skörda och förädla, naturen är full av ätbart och gott, det mesta är sånt som jag inte har en aning om att det går att äta, eller var det går att hitta. Dessutom är jag usel på att ge mig ut och skörda - att plocka bär till exempel, i motsats till svamp så riskerar jag inte att förgifta mig själv, men det är så tråkigt att plocka (och myggigt!) så det blir aldrig  av att jag gör det. Sen är jag som sagt jättedålig på att hitta bra ställen också, hallon tex, det växer massor av hallonsnår 100 meter från mig, men jag har aldrig hittat några hallon på dom buskarna. Det jag vill, är att plantera lite hallon- och krusbärsbuskar på gården, det är ett framtidsprojekt. Under tiden, så hoppas jag att jag får mera vinbär i år än tidigare år!
 

Kommentera här: