yulekulor

Till vännen Karin så målade jag julkulor i julklapp - eller yulekulor i yuleklapp kanske är riktigare att säga! Jag gjorde alltså kulor på temat yule, häxor, wicca osv, det är väldigt tacksamt att hitta på såna presenter till Karin!
 
 
 
 
 
Jag använde kulor i klarglas (köpta på Panduro förra året), som jag droppade akrylfärg i, skakade runt färgen så att det täckte insidan (bra sätt att göra egna julkulor i önskade färger, man kan också ha i lite golvpolish, skaka runt, och så ha i glitter, om man vill ha glittriga kulor istället), och lät det torka. Färgen ville inte riktigt samarbeta, torkningen drog ut på tiden, det tog flera veckor istället för ett par dagar, men till slut så! Sedan klippte jag ut en cirkel i silkespapper som jag limmade på framsidan, och när den var torr så målade jag på lager av akrylfärg, tills jag blev nöjd med hur det såg ut. Jag klippte ut en massa små blad av gröna papper (ju tunnare papper desto lättare att limma, men samtidigt så täcker papperet sämre när det är tunnare), som jag sedan limmade på som en krans över skarven. När kransen torkat så bättrade jag på med olika nyanser av grön akryl, egentligen hade jag säkert kunnat måla direkt, utan pappersblad, men jag ville vara säker på att färgen inte riskerade att skrapas av. Sedan klippte jag ut röda bär från metallpapper och silkespapper, som jag limmade på kransen. Allra sist ritade jag motiv med vit Poscapenna, jag gjorde en gudinna, ett pentagram och en Vegvísir-galder, men man kan förstås göra vad man vill.
 
Jag blev nöjd och Karin blev glad - bättre kan man inte begära! ^_^
 

Kommentera här: