loppislördag - ja se jag jular, ja se jag jular

Dagens loppislördag är lite annorlunda - det är inte jag som visar upp mina senaste loppisfynd (även om ett av dom syns på en av bilderna), utan jag tänkte visa hur långt jag kommit i mitt julpyntande. Eftersom nästan alla mina juldekorationer är loppisfynd, ärvda eller på något annat sätt begagnade, så kändes det lämpligt. Jag är inte helt hundra på att jag är nöjd med det jag har plockat fram, och hur jag har ställt fram det, men det är en början. En av fördelarna med att börja pynta tidigt, är att jag har lång tid på mig att fixa och greja med pyntet!
 
Förresten, det här är en bra sammanfattning över hur jag inreder i allmänhet - några nytillverkade saker, många begagnade saker, många tillfixade saker, och så som pricken över i:et mina egna skapelser. Inredning behöver inte kosta en massa, däremot får det gärna ta tid!
 
På köksbordet står sedan ett par veckor min vas/lampkupe/ljusslingelampa, liksom en guldfärgad bricka fylld med kristaller, en mässingskruka med trädtaklök och ett par flamingoljuslyktor. Lite juligare är det guldglittriga hjorthuvudet som jag också klämt dit. Jag har också tagit fram adventsljusstaken i mässing, och mitt i den har jag ställt ett fint grytunderlägg i trä. Längst bak syns min stora glasurna, fylld med julkulor i siden. Den runda vasen (Hemtex), den runda brickan (Dollar Store), hjorten (Rusta) och flamingosarna (Zara Home tror jag) är nya, resten är gammalt.
 
På sidobordet vid köksfönstret står en till rund guldfärgad bricka (Dollar Store tror jag), allt på den är loppisfynd. Luciatåget är en favorit, jag tror att jag köpte det för halva priset på Röda Korset för ett par år sedan, det kostade sådär en tjuga. Supercharmiga!
 
I andra köksfönstret står min tolkning av "röd bil med gran på taket" - ett trälok med en julgran fastbunden på taket. Loket är loppat, granen tror jag är från Panduro, och jag har limmat på pärlor som julkulor i granen.
 
Min samling tesilar (alla köpta på loppis, utom några som kommer från mormors och morfars hus) har fått sällskap av en rosaglittrig hjort från Rusta.
 
 
 
På köksbänken står min krubba (den är inte så krubbig än, min fina ängel ska upp under taket också, och så behöver jag Maria, Josef och ett litet Jesusbarn också - jag hoppas att Indiska har dom i år! Från Indiska kommer nämligen dom tre vise männen och dromedarerna i plåt, och jag vill hemskt gärna ha en hel uppsättning av alla julkrubbefigurer i samma serie. Själva stallet har jag snickrat, isbjörnarna och rådjuren är från Rusta, den runda mässingsbrickan också om jag minns rätt. Änglarna, både dom i trä och den i mässing, är köpta på loppis.
 
 
På mitt pyttelilla soffbord har jag lyckats få plats med ett slags arrangemang, men sen får det inte plats något mer... Stjärnorna av små bjällror och porslinskamelen i bakgrunden kommer från Indiska, resten är loppisfynd. Blomkrukan i form av en groda har jag decouperat med mönstrat silkespapper, det svartvita fatet i bakgrunden är decouperat med katter urklippta från presentpapper, brickan har jag sprejat svart och dom stora bjällrorna har jag målat med överbliven väggfärg från köket.
 
 
Husets enda tomtar har jag samlat på mitt garn-/tygskåp, bättre att ställa ihop en samling än att sprida runt här och där, tycker jag! Alla tomtarna är gamla och loppisfynd, bokhögen och kulramen i bakgrunden är också köpta på loppis, fuskkorallen däremot är Zara Home, tror jag.
 
Den stora ljuslyktan i mässing är från Indiska, den mindre guldfärgade är från Dollar Store, rökelsekistan och ekorrnötknäpparen är köpta på loppis. Häxhattgirlangen har jag gjort.
 
Glaskistan har jag köpt på Dollar Store, men jag har sprejat den svart, halsbandet (en mala) har jag gjort, och resten är loppisfynd, benen har jag fått och fjärilen har jag hittat. Och så det enda nya loppisfyndet: den lilla krubban i plast. Jag har kikat på såna på etsy, så jag blev väldigt glad när jag hittade en på Röda Korset. För en krona. Superfynd, tycker jag!
 
Såhär långt har jag alltså kommit i mitt pyntande (förutom mina båda granar, som har varit uppe länge!), skulle lusten och orken ta slut här, så är det helt ok, det känns juligt redan. Skulle jag vilja fortsätta pynta lite till, så är det också ok, jag har massor av pynt oframplockat! Det känns som en bra början, helt enkelt!
 

Kommentera här: