magiska maskiner

Veckan har nätt och jämt börjat, och jag vet redan vad mina fredagsfavoriter kommer att bli... Det kallar jag förutseende! Det här är en liten försmak på en favorit, när ni sett videon så förstår ni min fascination och förälskelse. Jag vet faktiskt inte vad det heter på svenska, automaton (robot? automatisk maskin?), men det är i princip föregångaren till dagens batteridrivna leksaker (fast dom lär ha varit ganska barnförbjudna, för att inte riskera att gå sönder), apparater som låter och rör sig, fast helt och hållet via mekanik  - inga batterier inblandade här! Faktiskt har förmodligen många av oss tjejer haft, eller velat ha, ett slags automaton när vi var små - smyckeskrinen med en ballerina, som skruvades upp och spelade musik och dansade. Redan dom är ganska magiska! Har ni sett filmen Hugo, så har ni också sett en automaton (det är längesedan jag såg den, dags att se om den kanske - en jättevacker film, mycket steampunk-estetik också, för oss som gillar det), en sån spelar en stor roll i filmen.
 
Så ja, se trailern till Hugo, om ni inte redan sett filmen, och se sedan videon om Nico Cox, som är en antiquarian horologist (återigen, vad heter det på svenska?), hon konserverar och reparerar gamla klockor och automatons, och jag är helt trollbunden. Magiskt är det enda ord jag kan komma på som räcker till!
 
 
 

Kommentera här: