fredagsfavoriter - hyggeligt

I vanliga fall, så snöar jag in på en sak ganska enkelspårigt (som ni kan ha märkt...), men den senaste tiden har min uppmärksamhet fångats av än det ena, än det andra. Det borde synas bland mina fredagsfavoriter, vi får väl se när jag kommit till slutet, ifall det går att se ett tema, eller ifall det är lite ditt och lite datt.
 
 
Jag har gillat en massa drömmigt mörka interiörbilder, särskilt på instagram - jag följer många konton av det slaget, och får inspirationskickar flera gånger om dagen. Det är såhär jag tycker mest om dom - mörka väggar (gärna i färg, svart behöver inte vara det enda alternativet för en mörk inredning), blommor, böcker, konst, saker en tycker om... Det sista är egentligen kontentan - jag vill vara omgiven av saker jag tycker om! Jag är inte speciellt kinkig på om allt passar ihop, för min filosofi är att väljer en bara sånt en tycker om, då passar allt ihop. Och skulle något spreta lite väl mycket, så finns det alltid målarfärg!
 

 
Tekoppar och tekannor och Alice i Underlandet - gärna i kombination! Tekanna behöver jag egentligen inte (men skulle gärna vilja ha en AiU-kanna, särskilt en av dom här med flera pipar), en ny favoritmugg däremot känns väldigt behövligt. Den behöver inte ha AiU-motiv, det är att göra det lite väl krångligt för mig själv, men det hade inte skadat! Allting med Alice på är fint!
 
 
Som böcker! Böcker med Alice i Underlandet är extra fint! Jag önskar att det var lättare att hitta gamla AiU-utgåvor i Sverige, men boken verkar inte ha varit lika populär här som tex i England. Vilket egentligen inte är så märkligt - Astrid Lindgren och Elsa Beskow är väl populärast i Sverige, trots att dom läses i resten av världen också.
 
 
 
 
 
Fina blommor och roliga krukor - helst tillsammans förstås! Jag håller på att byta ut mina retro-/djurkrukor mot mässing, men är ändå svag för knasiga one-of-a-kind-krukor - grejen är väl att bara ha en eller ett par statement-krukor, och att sedan hålla sig till matchande krukor, så blir det lugnare för ögat. Och så ser en ju krukorna mycket bättre då! Suckulenter och kaktusar är mina favoritväxter, dels för att dom är finast, dels för att dom är i princip dom enda jag får att trivas hos mig - jag tenderar att glömma att vattna i perioder, då är fetbladsväxter bra. Jag har länge varit sugen på att försöka mig på ett arrangemang, jag tror att jag ska göra ett försök i vår/sommar!
 

Mori girl, som estetik och som livsstil, ligger mig varmt om hjärtat och nära till hands - när jag först hörde talas om det för flera år sedan, så kändes det verkligen att jag hittat något jag kan känna mig hemma i! Dels stilen - kläder i lager på lager, klänningar, koftor, naturnära färger, inspiration från skog och natur... Dels livsstilen, som på många sätt sammanfattar allt jag tycker om - te, böcker, konst, blommor, djur och natur (fast jag är väldigt dålig på att ge mig ut i naturen...), att skapa med händerna, sagor, att bejaka sin introverta sida... På sätt och vis sammanfattar mori girl (eller mori kei) också mitt spretiga intresse den senaste veckan - (gamla) böcker, loppisfynd, te och tekoppar och tekannor, Alice i Underlandet, stickning (litegrann i alla fall, vill sticka men vet inte riktigt vad...), att bona in mig och fixa och göra fint hemma, suckulenter och växter i allmänhet, Mumintroll, fika, hygge (som är ett väldigt trendigt ord för tillfället, det passar bra ihop med mori girl), samlingar, mera böcker, tupplurar på soffan...
 
Veckans favoriter handlar väl allra mest om att göra det bästa av den här årstiden - vi håller mer eller mindre på att snöa in, vintern är definitivt här, jag ger mig inte ut mer än absolut nödvändigt (ännu mindre än vanligt!), och att mysa hemma är prio nummer ett. Mys är helt enkelt min absoluta favoritsak den här veckan!
 

Kommentera här: